Roslagen än en gång!

Ännu en helg i Roslagens famn!

12,32 på fredagseftermiddagen gick tåget till Uppsala för mig och Marie. Målet för dagens resa var Tulka, där Monica och Nils-Olov Thoresson, Viltvårdarns kennel, bor. Vi börjar bli rätt vana vid denna rutt och tar därför bussen ut till Hallstavik, där Monica hämtar upp oss - 5 min senare är vi hemma på gården i Tulka hos dom. ALLTID lika varmt välkommen känner man sig. Underligt att vara där utan hundar - en gång till!
Lilla favoritpojken Nick (6 mån Labbe-valp) var med och hämtade "styv-matte" vid bussen. Vilken UNDERBAR hund!!! Jag ÄR helt såld. Den första Labben som riktigt får mig att smälta till vax. Tyvärr är Matte Monica lika förtjust .-S.

Nåja efter god middag och samkväm, var det dags för sängen. Det var ju under lördagen den stora begivenheten skulle ske!

Som två av 20-talet retrieverfrälsta från olika delar av landet är vi med och utbildas i hur den i framtiden tänkta Funktions-mentalbeskrivningen för Retriever skall se ut. Jag kan inte i ord beskriva hur intressant jag tycker det är. Detta med funktion/mentalitet har jag verkligen snöat in på. :-). Alla retriever rasklubbar var representerade.
Vi fick ta del av det "protokoll"/bedömningsnycklar som är ubder utveckling. Vi fick se på varje moment i den tänkta beskrivningen - några hundar genomförde varje del. Efter varje moment så fick vi diskutera i på förhand givna grupper.

Kul att träffa människor från hela landet, intressant med de olika erfarenheter som finns och insikt i de olika rasernas specifika egenskaper. Alla är retrievers, men de har ju lite olika rasegenskaper iaf.

Vi höll till på Sv Brukshundklubbens kursgård Kydingeholm, ett fantastiskt ställe att hålla till på med hund. Allt är å tillrättalagt för att det ska fungera med hundar.

LÖrdagen fortskred och avslutades med middag och Pub.
Under söndagen fortsatte utbildningen och vi lämnade Kydingeholm vid 15-tiden för att äta middag inne i Uppsala och ta tåget till Sundsvall.
På väg 86 hem mot Hammarstrand rådde snökaos - så vi övernattade helt enkelt en natt i Sundsvall hos min bror, och kom följdaktligen SENT till jobbet idag. Men bättre sent - än inte alls, kanske.

I appril fortsätter denna utbildning- och de ser jag fram emot.

Innan dess ska en valp-och unghundskurs i Ragunda BHKs regi dras iland. Det går säkert bra och blir kul!


Kommentarer
Postat av: Birgitta med Goldebntjejernab

Skönt att ni kom hem välbehållna!

Din kalender är rätt fullteckand nu, förstår jag ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback