Tänk om....................060629

de som sett Mixo när han visat sina sämsta sidor....................

kunde få vara med en sån här kväll.....

Idag har vi gått ett viltspår(mitt på dagen) som Ture lagt. Intressant att gå för en ny spårläggare. Mixo agerade väl kanske inte som spårläggaren tänkt - han fixade svårigheterna galant. Dock fick han väder på returspåret, och spårslut - långt innan det var tänkt... Jag är nöjd med Mixo jag tycker han är jätteduktig - och han tycker det är KUL!! Nästa gång skall jag prova rådet att använda kortare del av linan och att förlänga liggtiden - 8 tim kanske blir bra. Men det tar vi om några veckor.

Vidare... kvällsaktivitet .... fält!

Nu börjar fältträningen att ge resultat.

Vi lade på störning av tre andra hundar ikväll, som var med under transporterna (som Mixo verkligen visar att han fixar nu-han går själv in i position , fastän man ser att han VILL...leka med de andra som leker, det är bra gjort!!! Jag minns vad jag slet med detta i slutet av maj, trägen vinner!!)

Efter transporten, så fick Mixo ladda ur, genom att springa av sig - själv - inga andra hundkontakter tillåtna.

Övning 1&2 var det säkra kortet, linjetag/minnesmarkering på stig. Han fixade det och jag läste av honom, svansen, kontakten, Så jag sade till Marie att detta blir nog ett bra pass.

Band upp Mixo och lade ut fältet själv ett långt och smalt. 11 dummisar. 15 * 60 m ca

Ok vad är målsättningen? Han ska leverera in sex bra, det som det yras med räknar vi bort.

Första - ut plockar - söker - hittar ny - byter - springer till de andra hundarna -  Marie är ute på fältet. Men DET var ett mycket dumt val, av Mixo, visade det sig. Han fick ingen kredit hos de andra hundarna (jippi!!) Matte var dessutom klart missnöjd!!
kom in till mig med dummisen - ok. Sedan blev det lite domdering, mycket kort men ändock! Isolerat från apporteringen, naturligtvis.

Vad jag längtar tills dessa inslag försvinner!!

Därefter plockar han in sju, i mycket bra fart, näsan är med till 100 %, alla lämnade i hand. Vi stannade upp vid nr tre - bytte skickplats. Vid sex - nu är vi i hamn vid målsättningen. Nja- tänj gränsen, en till! Och den gick också toppen!

Han jobbar inifrån och ut - bra! Naturligtvis syns orutinen, han kan ibland söka där han redan varit, men vad 17, han är ju nybörjare på detta. Han kan fokusera på uppgiften fastän andra hundar deltar!!

Nästa fält - skall vara få att hitta nära - flera lite längre ut. Tänka på vindriktningen! Ungefär tre fält till skall vi göra innan vi byter till nästa moment. Kanske vore läge att gå efter en annan hund - det kan bli en stegring också, som vi aldrig gjort. Kan det vara läge på säkra kortet först? För att se hur han löser en sådan situation.... klura...klura...
 Funderar på om det kan vara vilt - hemma på gräsmattan till att börja med.

Fält igen 060627

Idag var vi i Järsjön. I mammas och pappas stuga.

Jag lade ut ett längre och smalare fält än vi klarat tidigare.
Nog finner hunden, han plockar upp.
Lämnar i hand.
Men... vid varje träningstillfälle får jag påminna om att leveranserna skall ske hem till matte.
Sedan är de som om poletten ramlar ned,  "Jasså - samma gäller ännu, ok-då kör vi så."

Mest stolt idag över tre saker

 1 han var tveksam långt bort. Det såg ut som om, ska jag busa eller ska jag komma in. Ett vänligt Mixo, kom! Var det enda som fick honom att bestämma sig, för att leverera in.
2 Den yttersta apporten, 50 m, kom han spontant in med. Matte visar sin glädje, får levererat i hand och slick i ansiktet!
3 Efter avslutat träningspass - där paus för att uppfostra bråkande barn ingick :-(   - så behövde jag använda Mixo för att hitta igen en del dummisar, som jag i pausen glömt markera själv. Intressant att gå med honom lös och nära- se hur nosen höjs- vädrar- väntar på ett skick - ringar- finner och leverera i hand. Vad duktig du är Mixen!

Visst går det framåt - jag minns tider i våras då det inte fanns på kartan att träna sådana här saker!


Fält på nya marker 060625

Jag och Ylva, Viska & Mixo

Kvällen började med att hundarna fick härja medan vi funderade över vad vi ville träna.

Viska, flat, tränade markeringar. Gick jättebra.

Mixo fick först vara med som passiv, när jag kastade åt Viska. Han tom pep vid ett tillfälle! Bra eg, för det var i ett läge så att jag kunde korrigera, med önskad effekt!

Transporterna i skogen med lös Mixo går riktigt bra nu. Han går vid min sida även om Viska frestande viftar på svansen två meter framför. Det tycker jag är bra, det var nog så svårt bara för några veckor sedan.
Vilken tur att jag tänkte efter "Det som gick bra blev sämre - När??? och varför??? Jo, jag övergav en metod för att testa nya (för mig). Jag har nu återgått till den första, och det tyx vara bäst för oss, just nu iaf.

Övning 1 Linjetag med dummie, inkl handtag. Bra - han gick inte i fällan att kuta till Viska.
Fält - som Ylva lade ut.
Hade Ylva med på fältet, för att hjälpa till med att gå in till mig, om det behövs. Ibland gör det det, ibland inte.
Jag hade tur och fick korrigera en revirpinkning på fältet oxå. Bra! Hoppas det sitter kvar. Det krävdes lite övertygelse för att få igång motorn igen efter det. Efter en par försök, så gick det bra och dessutom blev inlevereringarna betydligt bättre!

Avslutade med två linjetag (det första blev lite struligt). Jag tränar där med handtagen framme på dummisarna, eftersom jag är 100 % säker på allt annat i den övningen. Vad noterar jag??? JO, den rackarn bollar in dem i rätt grepp några meter framför mig, liksom i steget.
Jag har sett det förut - undrar vad det betyder? Matte vill ha dem så, är min favorittolkning.




Jag har börjat glömma kopplet... midsommar 2006

Och det tyder väl på att jag alltmera har Mixo lös, i alla upptänkliga situationer.

Igår midsommarafton, blev det ingen direkt träning.

Midsommardagen idag fick jag ett SMS från Marie, hon hade funnit ett bra fältområde för Mixo. Vi körde igenom honom rätt bra.

Två omgångar med fält.

Första omgången gick - fast med en hel del hjälp vid inlevereringarna.

Han är lurig :-). Vi bestämde oss för att ta en paus, eftersom de sista gick riktigt bra. Mixo fick vila i bilen i 30 min.

Då tog vi ett varv till. Då gick det bra!

Mitt i fältet rann en bäck, som stökade till det för oss, men annars är jag nöjd med prestationen.

Tack för idag!


Ibland går tåget....060622

Å då är det bara att hänga på..........

Så blev det idag när Mixo skulle få sig ett avsvalkande dopp i all enkelhet...

Han spontan badar inte, så jag kastade en boll i vattnet.  I och upp med den till matte.
Ny boll .................................ooops! över till andra sidan ån, och jag hade skickat Mixo som på en "gladapport". Men jaja, vi får väl se.

Då visar det sig att han är mycket målmedveten, över ån, upp på andra sidan, hämtar bollen i allt sjögräs. Ser sig om, finner en bro, tar landvägen hem till matte i full fart.

Eftersom jag är som jag är måste jag kolla om det var otäckt för honom , eller om det gav mersmak. Så vi gjorde om det igen.

Vilken hund!
Kanske inte nåt jag medvetet skulle ha lagt in i träningen denna säsong ens.... men nu blev det ju så.

En  annan gång får vi hitta ett ställe utan bro, undras hur det går....?

Vilsamt, eller hur?

Back in town 060621

I kväll fick vi gå spår som Lars Och AnneMarie hade lagt ut. Vilken service!
Det var i torr tallmo, ganska blåsigt.

Åhej å hå- Mixo är INTE trött längre.

Jag kände mig lite som BJörn Skifs i sin sketch där han kör bil och lutar sig bakåt.

Håll i hatten , för nu bär det iväg!

Bitvis var det mera sansat. Förmodligen var det mycket vittring som blåste runt i luften. Fast... han vet vad han gör, vi fann det vi skulle, utan mankemang.

Efter det dök Marie upp, hade lurat lite på att Mixo inte utför sitt arbete i apporteringen. Hon ville gärna se hur det tog sig ut. En gång til blir en gång, gång...

Marie kastade. Den första markerades och plockades upp -därefter var det inte lika självklart var den skulle- vi fick hjälpa till.

Andra på samma ställe - gick utmärkt.

Tredje blev dagens sista, en LÅNG över en rejäl sänka, inga referenspunkter (mer än kastaren förstås),
klockren markering, plockar upp och in till matte. DÅ var det bra jobbat, beröm!!! Nu var det svårt och hhan fixade det.

Vilken tur att Marie är min träningskompis- som puttar mig framåt, när jag själv vacklar.

OCH, så gick det med den vilan......


Vad nu då???? 060620

Jycken är trött !!!

Anne och Skorpan var hit och vi skulle träna.
Vi valde enkelmarkeringar.
Tanken var att göra det Mixo kan, fast när annan hund är med.
Men... det gick väl så där då, kan man säga.
Han verkar slö, vilket inte är likt honom.
Självklart såg vi till att lyckas med det vi företagit oss, men ....................nja, Mixo är sig inte lik.

Hmmm...

Det enda som känns bra i magen efter dagens träning är att han var lös hela tiden. Kunde gå bakom Anne och Skorpan utan att jag behövde bråka om det. Sådant har ju inte gått alls utan koppel tidigare.

Imorgon kväll ska vi spåra, sedan införs några dagars vila från apportering. Vi ska pyssla med lite annat.

Lydnad och vanliga promenader (när gjorde vi en sån sist?)

Hoppas att lite vila gör att Mixo kan återhämta sig. En annan teori kan vara att det är den psykiska könsmognaden som håller på att infinna sig.

Vi får välan si.
Känns helkonstigt att skriva att Mixo är trött. Man kanske inte kan bli annat med en
sådan energisk matte :-)

Godkänt anlags klass viltspår 27 maj 2006

Ur protokollet:
Start/sträcka 1:        Tar an spåret utan tvekan, spårnoga
Vinkel 1:                    Klaras med en liten ring
Sträcka 2:                 Spåras utmärkt i bra tempo
Vinkel 2:                    Klaras utan svårighet
Sträcka 3:                 Spåras med stor noggrannhet
Vinkel 3:                    Klaras med en liten ringning
Sträcka4:                  Klaras utan tvekan, markerar bloduppehåll väl
Vinkel 4:                    Klaras utan tvekan
Sträcka 5/spårslut: Spåras med stor noggrannhet, tar viltdel

Bloduppehåll:          Sträcka 4
Spårtapp:                  Mindre 0, Långvarigt 0
Spårningsförmåga: Utmärkt
Arbetstempo:            Lämpligt
Självständighet:        Arbetar helt självständigt
Spårtid:                       17 min

58176-6


                                                                                                                                 Foto Eva Törnkvist

                            Ett blött ekipage! Träningsgänget väntade hemma med grillen varm!
                            Tack för det Rune och Anna-Lisa, Arne, Eva, Ulla, Marie & Stig med barn och min egen
                            familj; Janne, Tove och Kalle.

                           Domare Rune Thanders Allmänna omdöme:

                           "En hund som för dagen går ett allt igenom utmärkt spårarbete  i ett utmärkt arbetstempo."






 


Träningshelg i Fjällsta

Det händer så mycket att jag inte hinner med mig att skriva. Så jag tar och börjar med nuet, så får vi se om det blir flera återblickar, eller inte...

Mixo huvud juni 06
                                                                                     Foto: Eva Wiberg


Lördag morgon drog vi iväg till Fjällsta.
Vi tränade hela helgen under ledning av Tord och Marith Hemmingsson. Med hjälpredor i Arne och Marie.

Lördagen började vi med vad de kallade bekantskapsövningar, efter traditionell presentationsrunda.
Det gick bra, men jag kände VÄL på Mixo att han hade bestyr med gruppen. Svansen var onödigt högt till att börja med. Jag har lärt mig att den är en ganska bra värdemätare på hur jobbet kommer att bli senare, vilket visar sig...

Vi fick gå i koppel förbi varandra, gå slalom. Uppgiften var att hålla reda på sin hund i passivitet/aktivitet.
Under denna övning fick de en uppfattning om ekipagen.
Därefter följde en enkelmarkering, där vi fyra och fyra fick ställa upp på linje, med resten av ekipagen på en linje bakom. Passiviteten gick bra, MEN enkelmarkeringen..... Den gick inte alls bra, matte fick ta i med bestämda tag, för att lösa upp det hela. Nåväl sedan utförde Mixo uppgiften till belåtenhet. Det känns bra att veta vilken metod som fungerar, att vara envis och beslutsam. Hundrackarn är ju duktig, det VET jag ju!

Andra övningen för dagen var apportering på vatten. Jag tycker Mixo fixar det bra. Det vi hela tiden måste tänka på är att vara med när han ska gå i, han har även här ofta en åsikt om var det bästa stället att kliva i är - men, det tycker jag verkligen går åt rätt håll. Inlevereringarna går mycket bra.
Thord och Marit tycker att jag kan kosta på mig ett och annat glädjetjut - det kanske de har rätt i. Det kan ju hända att han mycket väl kan klara av sådant beröm nuförtiden utan att få överslagshandlingar, som det varit tidigare, som följd - glädjefnatt. Det ska jag prova i min stilla ensamhet - så får vi se, var det leder.

Därefter var det dags för landmarkeringar igen. Dold kastare - måste fixeras, lokaliseras.
Kommer in och levererar i hand, svanstippen viftar allra ytterst när han lämnar av, det tycker jag är gulligt och ett tecken på att det är rätt så trivsamt att komma in och vara hos matte.
I sådana här situationer med andra hundar närvarande återfår Mixo tendenserna att göra en båge på väg in med apporten, alltså är inte inlevereringarna helt befästa. Detta ska jag ha ögonen lite extra på när vi tränar framöver. Marith gav mig en teori, som jag ska beakta när vi tränar så får vi se...vad det ger.

Dag 2 - börjar med sök. Detta står vi över. Jag känner att det är ett så nytt moment, där man använder mycket av hundens självständighet, vilket är en av Mixos starka sidor (på gott och ont). jag vill nog känna att varje nytt moment fungerar bra i inlärningsmiljö, innan vi lägger på störningar. Mixo har lärt mig att han funkar bäst så. Ska man ge sig in i nytt tillsammans med andra, så bör matte vara i topptrim, jag var rätt trött och inte så taggad....Inte i form för konfliktlösning alls...Vi hinner nog

Däremot fick vi tillfälle att lära sig att vara uppbunden i skogen, när andra arbetar. Jag tog verkligen tillfället i akt till detta. Vilket inte är helt lätt.
När jag tagit  beslutet att inte delta i momentet, märkte jag vad det bubblade upp funderingar kring upplägget av fältarbetet i mig, fick tillfälle att diskutera detta, så det kändes ändå bra.
Roligt att Mixo var 98% tyst trots att andra hundar inte är det. Han försökte få igång lite distanslek med skall, detta fick han inget ut av, så det projektet lade han ned, BRA träning!

Vattenapportering 3ggr med 1,2 kg apport. Bra arbete av Mixo!
Landmarkering - skott och kastare . Första försöket har jag en känsla av att Mixo förväntade sig en dummie från apportkastaren , men fick en glimt av den verkligt kastade ändå. Men den markeringen blev det ingen ordning på. Mera än att han kommer på inkallning.
Vi gjorde om det hela - bra jobb. Beröm på vägen in - inte nåt översvallande, men ändå. Vad händer?? Jo då kommer hela hunden upp i famnen med dummisen, så mycket kan det bli av lite....Men kul är han!
Dags för vattenapportering igen - vid myrkant. Mixo behövde lite övertalning för att gå i när det gungade under fötterna och det inte fanns nån botten, men det gick bra och att komma in också.

Under slutgenomgången så rullade Mixo ihop sig och somnade. DET har aldrig hänt tidigare, så nog var han utsliten allt.

Tack Thord och Marith, med Marie och Arne, för en bra helg!
Att få möjlighet till inkvartering med middag och diskussion med "mötesordning"....:-) var toppen!


Tränar och tränar del 2

HÄR FORTSÄTTER SAMMANFATTNINGEN. Risken är att jag glömmer nåt, men då får det väl vara så...

Träningen fortskred efter Internatet iBgn med lydnad och strama tyglar. Så här efteråt vet jag att det gav resultat.

Träna så här i två veckor sade Håkan; och se vad rätt han fick! (vet jag nu)

Efter 14 dagar gav vi oss iväg till Rödön för att möta nästa expertpanel: Lena Brattsberg och Anki (som jag inte vet om jag hörde efternamnet på).

Ytterligare en lärorik helg, och då jag (och alla som skräcken i Bispgården, dvs Speedy Gonzales, SpG) fick se Mixo apportera med nån fason, fastän andra deltog.
Framförallt kan jag se att Mixo kan alltbättre vara passiv, han klättrar betydligt mindre på mig numera, dvs stressnivån är sänkt.

Nåväl, vi gick på linje, och Mixo skötte sig utmärkt, till att börja med..
Sedan , som tur var, fällde han ut hornen, och visade vem som bor därinne... (Mr SpG). Tur, säger jag, därför att precis rätt kvinna stod vid min sida och sade.
"Domdera honom nu" - "Du gör rätt, fast jag tror du har gett upp". Tack Lena! Du fick mig att spotta i nävarna och ta nya tag.
OCH vad ingick i detta program om inta samma som Affe och Håkan tidigare visat/vurmat för, ytterligare en som talar samma språk. Till mig att utföra, jippi!
Inte nog med det - du drev mig vidare att slutföra den uppgift som han var ålagd ifrån början.

Detta var en del av behållningen i helgen - träna så hunden lär sig. Se till att slutföra det du påbörjat. Tillrättalägg situationer så att det blir som du tänkt dig.
Jag fick ytterligare några verktyg till min låda, samt en del övningar som jag lagt i skattkistan för kommande dagar.
Dag två kunde Mixo delta i övningarna på samma villkor som andra. Handlingsberedskap är påkopplad, men jag får äntligen användning för det han har medskickat i bagaget!