VÅR i luften

Igår var det premiär för mig och Mixo med den försa riktiga vårträningen.
Vädret var finfint, jag jobbade halvdag och Marie var också ledig.
Packade ryggan  och gick ned på lägdan...

OM NÅGON MÄNNISKA KUNDE BEGRIPA HUR KUL JAG TYCKER DETTA MED JAKTTRÄNINGEN ÄR???

Det blir bara roligare och roligare ju mera man lär sig! Att Mixo inte blir nån stjärnhund, det har liksom landat i mig nu. Jaktprovsmässigt alltså...i övrigt är han HELT underbar!
Det som däremot vaknat ÄNNU mera i och med den här utbildningen jag har förmånen att få vara med i, är detta att läsa av honom..och andra (företrädesvis Jod just nu - av naturliga själ)


VAD gör hunden?
Man får inte låta sig luras. Att de olika retriverraserna arbetar på olika sätt har jag känt till länge, men skillnaderna, generellt sett, blir tydligare och tydligare för mig.

HUR LÄNGE jobbar dom?
uthålligheten varierar

HUR jobbar dom?
  markeringsminne, sökarbetet, marktäckning. Har fått verktyg för att kunna se det på ett bra sätt.

HUR ser näsarbetet ut?
 Som så många Goldisar jobbar Mixo med näsan högt, stannar upp och vädrar- sedan kan man gå direkt på målet. Jod dammsuger marken med näsan lågt i HÖG fart- och finner så sina apporter

INLEVERERINGARNA
är så olika medan avlämningarna är bra hos båda två.

MOTIVERING
 - Vad motiverar -vad hämmar?

Jag har utifrån det hittat på en alldeles egen modell för att försöka öka uthålligheten mentalt. Lura den lille rackarn till att använda näsan på rätt sätt. Att skriva om det här ger jag mig inte på- men det ska bli spännande att se hur det går.

Imorgon kommer större delen av funktionärerna till Håsjöprovet hit på funktionärsträff. Vi ska titta på provplatserna, träna kast och utlägg. Prata om provet helt enkelt och inte minst träna hund. Inramning av fika vid grillelden i Kälsjön.

Nästkommande helg bär det av till Ånge och träning.
Ånge"gänget" bjuder även i år in till gemensam trivsel och träningshelg, vilket trevligt initiativ!

Säsongen är igång!


Kommentarer
Postat av: Locatelli!

Jag tycker man kan känna det,hur roligt du tycker att det är,när man läser det du skriver ;)



Lycka till med allt!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback