Gott slut!

Nu börjar friden efter julfirandet att sänka sig över huset, strax är det dags att börja trappa upp inför nyårsfirandet :)
 I år blir vi 16 pers  till nyårsfirande med pimpeltävling!

Denna senhöst har mitt bloggande kommit på skam- och ersatts av något helt annat, dock vid samma skärm. Jag har hemfallit åt det meningslösa online spelet "bubbleshooter" - och efter en (eller några) omgångar där är min skärmtid slut för dagen.Jag vill utfärda en varning till dig som inte provat ännu- GÖR INTE DET HELLER!! Det är lätt så att man blir fast. Jag har nu idagsläget kunna få lite kontroll över mitt Bubblande och man skulle kunna säga att jag bara "festbubblar".

En annan anledning till min brist på bloggande är att- hör och häpna- det inte hänt så himla mycket på hundträningsfronten. Jag har jobbat med vårt sök och nu när snön är djup så blir det mycket linjetag och stoppsignaler, efter skoterspår och upplogade vägar.
Motion har hunden fått, naturligtvis. Men vi har haft en liten (med mina mått mätt, alltså. Vilket inte innebär att vi helt lagt det åt sidan...)viloperiod från själva hundsportandet.

Tidigare i Mixos liv har det ju legat så mycket i fostran, för att nå dit jag vill med vardagslydnaden-att fungera hemma.
Nu gör det faktiskt det-hela tiden. Han kan gå ut och rasta sig själv och komma direkt tillbaka in. Har bra ordning på vad som är vår tomt och inte vår tomt (den är på intet sätt inhägnad och delas med en annan familj med hundar och katt)Kommer när vi ropar, kan vara ensam hemma och även i hundgården utan att skälla. Gå på promenader i byn, och inte behöva bekymra sig om vilka djur eller människor vi möter- även om hunden är lös. Vi kan följa med Tove och hennes favvohäst Kisen - utan att någon av oss alla får frispel. Jag litar på honom- och han på mig!


Det som är ett mikkel som jag inte vet om det går att få bukt med är  detta som Hanna berörde i sin senaste artikel i
Golden nytt (Om MH). Detta att kunna upptäcka "överraskningar "(på MH:t dumpen) i omgivningen och ändå kunna fortsätta arbeta. I Mixos lilla (om än vänliga) huvud är det så att sådana överraskningar fortfarande vid 3,5 års ålder är något som fortfarande får honom att tappa koncepten. Han kan inte fortsätta jobba i det fria arbetet förrän objektet är undersökt och befunnet vara utom fara. Då kan vi fortsätta - och många ggr med glans! Han reagerar genom att frysa och sedan skälla och studsa, frambenslyft. Jag som känner honom VET att han är nyfiken och osäker på vad det nu månde vara. MEN detta kan vara en okänd stubbe eller nedfallen gren eller ve och fasa ...en kastare på jaktprov! I en  träningssituation går detta att lösa, men min fråga är om det går under prov?! Det som känns som ett måste i vardagen är att jag ska kunna kalla in honom i dylika situationer ( där är vi 85 %-iga nu, de övriga 15 % löser jag genom att kalla in och vända om- Utan mig törs han inte)Det är det vi får se i framtiden - om han mognar ihop- eller inte. Träna kommer vi att fortsätta göra. Det tycker vi båda är kul. Och ja visst skulle lydnad/spår... kunna funka. Men det är inte det jag vill. Jag vill hålla på med jakten- det är det jag tycker är roligast! Jag har ju tassat in och testat- mest för att se om det är något för oss. Och det skulle det nog vara för Mixo tillsammans med någon annan. Det är ett helt ok tidsfördriv och aktivitet för mig med. Men det är inte där mitt hjärta är - så är det bara!
I moment som markering och dirigering och vattenarbete uppstår inte detta. Uppgiften är då mera begränsad, på ett sätt. Han var under hösten en helt FENOMENAL markör. Jag blir nästan blöt i ögonen när jag tänker på vilka grejor han fixat!


Andra minnesmärken under 2008


Årets personbästa fick vi nog till på SWC 08. Då han klarade båda dagarnas "prov" på ett bra sätt. en annan så där riktigt BRA träningshelg att se tillbaka på är "Slakterihelgen" i Bispgården.
På kennellägret så ställde jag Mixo åt sidan under  en förmiddag- vilket var ett smart drag. Instruktören där fick mig att se på en del av Mixos arbete, inlevereringar, på ett annat sätt.

Under höstkanten har det varit en del partajande också. Anne fyllde 50 på Lucia t ex. Hon bad mig att festfixa en del, Marie stöttade upp, naturligtvis! Ett lyckat koncept som har gett oss, ännu, flera uppdrag.

Personalfest på jobbet är en höjdare!
sist ingick jag i gruppen om ansvarade för  att stänga och låsa på inte mindre än tre ställen (!)
Efter förrättat värv kom den gode maken och körde oss hem. Vi är mpnga från Håsjö i personalstyrkan.


Jaktprovet i Lit!
En riktigt höjdarhelg- inte resultatmässigt, förstås, men på trivsel kontot. En helt sanslös domarmiddag på lördagkvällen får mig fortfarande att LE BRETT vid blotta tanken!

Pia firade sin 40-årsdag med våra gamla arbetskamrater från Krokvågsskolan- även det en minnesvärd afton.

Fäviken Game fair
Efter stor tveksamhet så for vi dit.
Vilket lyckokast!!
Redan börjar smidas planer inför nästa års evenemang- och går det som vi vill så blir det flera gula med päls med då!!


Sommardanserna i Hällesjö-

,ja ännu är det så kul att jag tror på ytterligare en säsong.
Än är man med i matchen!! Synd att  jag inte tagit mig tid att delta i vinterns buggkurs, dock har jag övat lite med några deltagande och det tyx funka ändå iallafall hjälpligt än så länge.

Norgeresan med familjen!
Övningar till havs är verkligen annorlunda för oss, och då är det kul!!


Omvälvande var skolstarten

 eftersom min vän och dåvarande chef slutade. Det goda som det fört med sig är att vi är enbart vänner nu, och har bara den relationen att ta hänsyn till. på något sätt är jag rätt så bra på att "gilla läget" - vilket var fallet i augusti. Viss övning fick jag i att äga nej till flera arbetsuppgifter om inte andra togs bort- svårare än så var det inte! Jag fick några nya och tog bort några andra under en period- men nu håller det hela på att återgå till normalläget igen. En nyttig erfarenhet! Med gemensamma krafter har vi fått denna termin att funka, och nu efter jul börjar vår nya rektor. Vad det för med sig får vi se...

Altantak!!!
Det är inte klart med hela räcket osv. Men en bit på väg iallafall.
Den nya impulsinköpta trädgårdsmöbeln invigs till sommaren!


Fotbollsmorsa - hockeymorsa-hästmorsa-innebandymorsa, dansläger och badresor!

 ...förutom läxor, utvecklingssamtal och prov. Det är nog några år nu där barnen är mera aktiva och behöver stöttning och skjuts i alla riktningar. Kärt besvär, ändock tidskrävande :-)

Så långt hann jag just nu. Lite utav en nyårskrönika.
jag ska även fira nyåret med att ta bort lösen på min blogg - vi får se hur det går. Jag väljer tjänsten att kommentarerna hamnar hos mig innan de läggs ut.


Kommentarer
Postat av: A-L

Hej vännen!

Kul att du är tillbax - flitig som vanligt :D

Jag vill absolut veta hur jag ska tämja Cirrus-lockarna! När nästa utställning blir, och den kunskapen behövs, vet jag inte - men det kan ju vara bra att öva någongång först ...

God fortsättning!

2008-12-28 @ 13:11:12
Postat av: Ylva

Ja, bara i kväll har jag hunnit med 4-5 bubblare, man måste bara göra en till....och så en till:)))

Sista dagarna har en träningslust infunnit sig som inte funnits på ett bra tag, känns riktigt kul, kan ha att göra med att det nu bara finns två hundar i huset!? Gott Nytt År Alla

2008-12-28 @ 20:15:07
Postat av: Eva & Korall & Chazzy

Tack för senast Lotten, du och Marie gjorde ett strålande jobb ; )



GOTT NYTT ÅR!!!!



Kramar från oss

2008-12-28 @ 21:09:00
Postat av: Susanne

Kul att du är tillbaka igen! :-)

Min brist på träning, och lust därtill, hänger nog mest ihop med min evigt ihållande förkylning...

Bläää!!

Nåja, någon gång lär den väl försvinna och DÅ!!!



Gott Nytt År!

2008-12-28 @ 21:12:20
Postat av: Marith

Aktiviter finns det gott om även inför nästa år ser det ut som så - Gott Nytt År! /Marith o Thord

Postat av: Marie

Tack för i går - tänk va trevligt man kan ha bland minnesmästarna :-) och starten/våren 2009 verkar ha fått sina bokningar.



Snart dags att åka på byn å handla lite grädde å plock inför morgondagen.

2008-12-30 @ 09:17:33
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Fia, L & Q

Kul att ni e tebax! Och med en särdeles snygg bakgrund på bloggen också! Gott slut önskar vi er, och ni är välkomna ner att "tjuvses" närhelst ni önskar! ;-)

2008-12-30 @ 10:07:36
URL: http://web.telia.com/~u90903918/Index.htm
Postat av: Reflexmässig kommentator

Måste bara påminna dig om att din viktigaste arbetsuppgifter som tillkom nog var som Festkompis, hoppas västen kommer till användning fler gånger!

Postat av: Birgitta med Goldebntjejerna

Jättefin bild på Mixo! Men mina ögon fixar tyvärr inte att läsa texten :( Kanske blir det bättre när jag får mina nya glasögon om några veckor.

Roligt i alla fall att du börjat blogga igen och vi önskar er en god fortsättning på 2009!

2009-01-03 @ 11:54:00
URL: http://www.famhalin.se
Postat av: Jörgen & Macko

God fortsättning på det nya året!

Trevlig sammanfattning av det gamla...

Kul att ni kommit ut på nätet igen!

2009-01-06 @ 19:09:17
URL: http://macko.guldhund.se
Postat av: Lina

ny blogg.www.LiinaEngstrom.blogg.se :D

2009-01-07 @ 15:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback