Tävlingslydnadskurs del 1 061017

Jättebra kväll!
HUndar av olika raser. Vilket för Mixo är en relativt ny erfarenhet, vårt vanliga umgänge är ju mest retrievers.
En glad liten studsande, helmysig ljus pudeltik. En oerhörd fart och snurr!
En JÄTTESTOR Landseer, mycket lekfull.
Berner Sennen som behöver mkt kast o lek o stij för att få upp farten...
Border Terrier (med terriers "morr och fräs" låtande)
Åsså några välkända Flat, Lab o Goldis.

Faktum är att det tog mindre än 10-15 min innan Mixo var lugn, såpass att han satt lugn hos mig.
Jag hade med mig min trebens pall, inställd på att detta tar en stund, innan vi kan jobba.

Han inledde aftonen med HÖG svansföring, men den sjönk rätt kvickt. Det var nog ingen som blev imponerad (?!)
Ny företelse: SKALL 1 När okänt ekipage dyker upp på planen. Matte KLaRT missnöjd, vilket meddelas.
Sedan passerar annat nytt ekipage, utan skall.
MEN på tredje ekipaget hände det igen. DÅ visade jag mitt missnöje rejält. DUMHETER!! Har han aldrig hållit på så förut, så ska han då inte börja nu!
Jag tror att han blev botad, det hände inte mera och beröm, lugnt sådant utdelades!

Vi tränade platsliggning som första moment.
Jag blev lite shaky... har nämligen varit med om otrevliga hanhundar som gett sig på min tidigare hund i en dylik kurssituation. Egentligen litar jag på Mixo, han ligger nog kvar...om han inte blir inviterad av nån annan. Men som moment 1 inom första fem minuterna tyckte jag det var säkrast att ta till lite säkerhetsbälte och livrem. Ytterkant (fast det kom en löptik närmast efter en stund- men det bekymrar mig mindre i dagsläget. Mixo har ju fått en hel del träning på det!) och långt från "orosmoment", stod på kopplet och var tydlig, tydlig! Det gick bra!

Sedan under kvällen var främsta fokuset på linförigheten. Jag fick tipset att vara något långsammare i mitt steg vid vändningar. Jag är så rapp att Mixo inte riktigt hinner med. Jag förstår vad hon menar, och ska testa detta under veckan.

Fjollrade mycket. Satt tom i knät! Fjollrigt va?!

I det stora hela är jag jättenöjd med att Mixo funkade att arbeta med redan första kvällen, i denna nya miljö med alla nya intryck av ekipage överallt! Ikväll kunde jag stå och ha Mixo bredvid mig och han bara STÅR där, utan lekinviter, ryck, höjd svans eller nåt, bara neutral, samtidigt som jag pratar m andra hundägare o deras hundar, bara nån meter bort.
TOPPEN!

Kommentarer
Postat av: Vira & Amber

ÄNTLIGEN får du känna den ljuvliga känslan att sitta i mattes knä, det är nästan det bästa som finns - eller hur? :-)

2006-10-16 @ 22:00:14
Postat av: Anonym

Vilken kanonkväll! Toppen!! :-)

2006-10-16 @ 22:01:49
Postat av: Mixo

Jag har suttit där förut, så det så!

2006-10-17 @ 18:00:29
Postat av: Tony

Kul att det gick så bra!

Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Hallå, vart har du tagit vägen? Sitter här och längtar efter dina underhållande rapporter om hur dagen har varit. Men ni kanske har snöat inne?!? Men då får du ta och gräva dig fram och berätta hur det går för dig och Mixo!

2006-10-20 @ 21:56:40
URL: http://www.famhalin.se
Postat av: Jörgen och Macko

Instämmer med Birgitta - hoppas att du lyckas ta dig fram till datorn snart.
Idag har jag och Macko gjort tävlingsdebut i appellklass spår! Det gick nästan bra - saknade 12 poäng till uppflyttning. Hade räckt med en 6:a på platsläggande under gång t ex. Apporterade gjorde han och kom till mig men hade inte tid att vänta på mitt kommando utan gick på tävlingsledarens (blir en nolla då)... Men betyg 9-9 på spåret och resten av lydnaden var 8 och uppåt - inte så illa för en 17 månaders mycket glad goldenkille som älskar allt och alla eller?

2006-10-22 @ 16:35:54
Postat av: A-L

Till Jörgen och Macko:
Vad kul att ni kommit så långt som till att tävla! Och det som gick bra verkar ju ha gått väldigt bra!!

2006-10-22 @ 23:35:37
Postat av: Lotten

Börjar med att gratulera Macko och Jörgen!!!
Fantastiskt bra jobbat.
Har inte fattat om ni kommer till helgen eller inte.
Jag har HÖR OCH HÄPNA i´nte tränat på en hel vecka. Bara för att jag inte haft lust (märklig känsla...) och för att jag varit bortrest med jobbet över helgen. OCH för att maken varit birtrest, vi har fått en halvmeter snö och strömavbrott (mer än ett dygn-brrrrr iskallt hus!) i kombination med hans frånvaro. Markservicen blev betydligt mera svårskött pga dessa faktorer!Ikväll så avstod jag från tävlingslydnaden (ÄNNU märkligare!) jag har saknat min familj i helgen, och vill tanka lite familjeliv eftersom jag blir borta från fredag till måndag.
Men NU ska jag ut. Regn och snöblask :(

2006-10-23 @ 18:31:08
Postat av: Jörgen och Macko

Tack för gratulationerna!
En MM-hund som gör det han kan, när han ska, kan gå långt!
Vi kommer på lördag eftermiddag. Skall checka in på Fjällnora mellan 14-16 är meningen. Var håller du och Mixo till?

2006-10-23 @ 20:15:32
Postat av: Lotten

Jag kommer att vara på den aktivitet som Cilla& Lasse erbjuder på lördag, har förstått att du har samma möjlighet. Jag bor hos kompisar i Enebyberg, norr om Sholm (kör en budget variant den här gången).
MM-ja det är MycketMedskickat!

2006-10-23 @ 21:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback