Kurskväll 061003

Vi hade jaktlydnadskurs ikväll. Mixo fick träna pasiivitet, och vara i bilen en hel del.
Han fick komma fram som visningshund för att visa hur man kan stegra störningarna vid inkallning. För att kunna träna inkallning i "skarpa lägen" i arrangerade situationer, som man ändock har kontroll över.
Jo-sådana övningar går bra. Jag fick ta itu med honom en gång. Men det kanske var precis lämpligt.

En jättehärlig kurs. Det känns nästan som en träningskväll, förutom att den egna hunden inte deltar så mycket.
Deltagarna är självtänkande och har egna idéer och önskemål. Samtalen under kvällen känns som om det är högt i tak.

Härliga hundar - med duktiga förare!

Kommentarer
Postat av: A-L

Nedräkningen har börjat ... Två dagar kvar!

2006-10-04 @ 07:22:40
Postat av: Therese

Hej!
Läste lite längre ner att Mixo inte alls tyckte om lydnadsapportering från början men har inga problem med det nu. Kan det alltså vara positivt att traggla tills det verkligen fungerar? Jag tycker ju själv att när Buster tycker träningen är tråkig så blir den tråkig eftersom jag vill att han ska uppskatta den...

Postat av: Anonym

Jag upplever att när han förstod att jag menade det jag sade, håll fast. Att det inte lönade sig att spotta ut, däremot beröm när man höll fast (i vårt fall klicker numera). Så började det bli kul, bara han förstod vad jag ville, och att det inte fanns några diskussioner om det. Själva gripandet lärde jag in efteråt. Men då med klickermetoden. Nu tycker
han att det är kul, spetsade öron, viftande svans och förväntansfull.
Det är ju oxå viktigt att hinna ta ut apporten innan de själva spottar ut den, samt att succesivt förlänga tiden de håller.
JA alltså, han tyckte det var pest ifrån början. Men vi tränade säker 3*20 håll fast om dagen de första 4-5 dagarna. Sedan började det lossna, och nu är det kul. Repetera, repetera ifrån början. Lugn och balans, BERÖM BERÖM!

2006-10-05 @ 08:10:38
Postat av: Nyfiken i en strut

Har ni gått än ... ??

2006-10-05 @ 15:01:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback