Tränar och tränar uppdatering av maj månad

Skall försöka sammanfatta en hundträningsnarkomans vedermödor för att hamna på rätt köl här i bloggen igen;

6-7/5 Internat i Bispgården

Håkan Johnsson och Karina Sellén var instruktörer. En helt underbar och lärorik helg. Fick mycket med oss. Framförallt verktyg till att hantera passivitet på ett konstruktivt sätt.

Flera övningar i Linjetag, stoppsignal och markering. Som jag tog med mig och har sparat, nu börjar jag kunna använda mig av dem.

Det som jag även fick mig till livs är att jag har en underbar hund, med mycken arbetsglädje och egen vilja. Bara jag får till lydnaden, så kommer det att bli jättebra. Som om det vore så enkelt.Nå... jag ska verkligen göra mitt bästa.

Nåt annat som jag fick mig till livs är att; Träna en sak i taget. Typ 3v markering, 3 v fält, 3 v dirigering. Så blir träningen effektivare. Det ska jag ta till mig. jag har ju märkt att det ger resultat när man fokuserar. Lättare att komma in i kravfas oxå, vilket för mig tyx vara den springande punkten.

Vidare; Håkan höll med Affe om håll  fast övningarna, fast demonstrerade dem på ett lita annat sätt. Dock var grundbudskapet detsamma.
Man kan väl anta att när erfarna hunddressörer, oberoende av varandra, har samma åsikt på hur jag ska jobba vidare, så ligger det väl nåt i det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback