Skridskopremiär 061230

Husse och lillhusse tog skridskorna över Singsjön. Jag och Mixo hade gått lite tidigare. Vi möttes ute vid holmarna, där vi jobbade apportering vid vatten i somras.
Idag har vi, förutom kutat på isen;
Varit på första holmen för ett sökarbete.

omöjligt!

HÄR JOBBAR NÄSAN FÖR FULLT, det finns nåt därnere!

58176-15

Tränar att sätta ned nosen, så det är pyttelitet, det Mixo söker!
Den som söker han finner!


Bröt mitt i (kallade alltså in mitt i säket! Det ni!)för en markering.
När jag bedöme att vi var klara där, lämnade jag Mixo där, sitt -stannna, medan jag trippade över till nästa holme (75 m). Vid ett till fälle så kom Mixo efter, då är det ju bara att gå tillbaka och sätta honom där han ska vara. Tillbaka igen, kommenderade LIGG halvvägs,kallade in. Gjorde ett nytt sökområde, på ett lite annat sätt. Bl a lade jag två föremål med en meters mellanrum. Byter han eller inte? Han tänkte tanken, men kom in med det första först. Sedan är han ju klart motiverad att hämta nästa. Jag avbröt idag. Ingen travade iväg ut i periferin!
Husse och Mixo busade. En husse på skridskor är tom lite snabbare än Mixo, så DET var kul!
De lekte och jag tränade inkallningar i leken. Det gick riktigt bra, bra träning!
En dirigeringsövning på vägen hemåt.

Ja det går framåt.
Bl a så lät jag, för att kolla läget lite, Mixo hänga på husse över isen på vägen hem. Kommer han att vänta på mig som går? JO! Vid ungefär 100 m framför mig så stannar Mixo och tittar efter var jag är, och kommer och sluter upp hos mig! BRA-det är så det ska va!

Nu känns jag ha kommit till ett läge när jag känner att apporteringen fungerar.(är detta sant- skriver JAG dessa rader???)
Jag använder inte koppel (eller andra livremmar) han är fast i baken, lyssnar på mig.
Allt detta fungerar när han är avrastad-avsprungen först, och det är vi två.
På denna nivå fungerar det nog med andra hundar också, iallafall dem vi är trygga med.

Läge att bestämma sig - vad lägga ned krut på närmaste veckan?
Jag har ju möjlighet att träna apportering eftersom vi är lediga.
Jag tror att jag skall lägga fokus på markeringar - och lite dirigeringar (lyssna!). Under dagsturerna, samt , precis som vanligt, fortsätta med lydnad under kvällsrastningen.
Under januari-februari skall vi träna lydnad. Det är bestämt med Mariana sedan tidigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback