VÄÄNSTER 060821

Idag har jag börjat jobba igen.

Även tagit tag i att skicka ut inbjudan till Jaktlydnadskurs (se SSRK J/H).

TRäningen idag har varit skogsavverkningsinspektion, med rastande Mixo.

När vi kom hem äntrade vi lägdan igen.
Snackar vi förväntansfull hund nu, när vi går mot detta område?! jodå!

Började med att träna gripanden. Avståndet var mellan 8-15 steg. Mkt bättre än igår, när avståndet blir ngt längre för Mixo, jag är lite närmare dummien. Så måste han ju koppla på näsan, för att finna. Om näsan får användas en liten stund, alltså kämpa lite för att nå målet, så används hellre tassarna för att stämpla dummien (som antagligen skulle flyga upp annars ;-)).
Syftet med denna träning är att få honom att gripa på ett bra sätt.
Noterbart är att han lyfter dummien , men iom att klick uteblir, så är han konfunderad.
Hmmm.... vad kan vara fel nu då???
Nytt försök
Bättre utförande, får klick.

Annat intressant, det har hänt en gång idag att han "tappade"dummien vid avlämnandet. Jag tittar förvånat på doggen, utan nån kommentar.
"Hmm... matte är inte nöjd, jag provar ett snabbt läggande - inte det, då kan det vara dummien, jag tar den, lyfter upp, och se vilken GLAD och nöjd matte. " Detta räknar han ut själv- det enda jag gör är att inte räcka fram mina händer, jag lägger dem på ryggen och väntar tills han gör rätt, klick, tack, belöning.

Idag gav jag mig i kast med vänster tecken.
Dagens personbästa:

linjetag 15 m tut, tvärnit, "va?!", UT, snurr runt åt rätt håll, bakåt 20 m, belöning, inkallning, tut, "va+?!", vänster 20m, belöning, Inkallning. Första gången som jag kombinerar dessa tecken. Blir det fyra? Framåt, stopp, utåt, vänster, hit. Nej fem blir det! Vad häftigt. Tänk vad man kan lära sig på en vecka, bara man är målmedveten.

Nyttig träning också i att vara listig och använda hjälper och störningar, så att hunden lär sig nåt hela tiden, samtidigt som han blir säker i momenten han redan kan.
Funderar på om man skulle ge ut en skrift "från 7 till 70 meter på 7 dagar" ??? ;-)

Inkallningarna - ja just ja, dom, *ler*. No problem idag.

Avslutade m ytterligare 10 gripanden, varav 7 riktigt bra.

Nyttig Lasse/Cilla lärdom , som jag visst praktiserat, men inte så med vetet och fullt ut: Om inte övningen blir bra , t ex skicket, ta in hunden och börja om, så att det blir rätt. PÅ så sätt kan man bibehålla t ex farten ut.

Dirigeringsnojig?? Ja ett tag till. När vänster sitter mera ska jag pausa lite från detta, innan jag lägger in höger. Tror jag ska läsa in mig på ställande och fotgående. (Lkl tankar)
Fjoller... :-)

Kommentarer
Postat av: A-L

Men vad är det ni gör när ni "fjollrar" ...??? Jag börjar ju tro att det är något alldeles magiskt ... Berätta innan jag förgås av nyfikenhet ... :-))

2006-08-21 @ 22:19:16
Postat av: Lotten

Äntligen frågar du!

2006-08-22 @ 11:08:24
Postat av: A-L

.. jamen får jag nå´t svar då .... !!!!!!

2006-08-22 @ 15:56:41
Postat av: Mixo

Jo vet du! Matte har börjat fjollra med mig mycket mera.Klappa mig oftare och mera än förut. Det tycker jag är jättemysigt, det gör liksom att jag vill vara nära henne och ha kontakt med henne mycket mer. Hon kallar det för kontakt och trygghet,själv tycker jag bara att det är mysigt. En extra puss på nosen, eller ett gos på köksgolvet efter middagen, ibland sätter vi oss ned mitt i träningen och bara småpratar och gosar lite.

2006-08-22 @ 16:30:06
Postat av: A-L

Ahaa - är det så det ska gå till ... !!
Tack Mixo för att du stillar min nyfikenhet! Så du skippar militärtjänsten och blir vapenvägrare!!
Back to the 70´s ... flowerpower ... magiskt var ordet Mixo ... :-))
*Cyber-puss*

2006-08-22 @ 17:29:32
Postat av: Ordningsmakten

Möjligen kan det bli tal om en senare inryckning.
Sista kortet är inte lagt ännu!

2006-08-22 @ 22:48:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback