The British way...=)

Hemkommen från en tur med cyklarna i skogen, jag, Tove och Mixo.

Man kan ju lugnt påstå att Mixo är betydligt mera terränggående än matte på cykel. Jag tycker det är kul att cykla i skogen, på stigar, men...ack så svårt. Jag ska köpa mig en hjälm! Ett tu tre har man stått på näsan och med lite otur ramlar man på en sten, och sedan är det väl Godnatt!

Vi gjorde två omgångar med dubbla markeringar under turen. Tove utvecklas hela tiden som sekundär förare, hon tänker själv, hukar sig ned och sätter sig in i Mixos perspektiv (helt spontant), hur kommer han att uppleva kastet? Innan hon kastar. Vi har också ett någorlunda utvecklat teckensystem där hon, som ser vad hunden gör utifrån sin position, kan styra mig till att agera, eller inte agera. Toppentjej!

Häromkvällen ringde Ulla/Marie och ville träna. De har nyss varit på kurs och lärt sig lite nya övningar, The British way...=) . Kursen gavs förra veckoslutet i SSRK V/n och leddes av någon Engelsman som jag i vanlig ordning förträngt namnet på.

(Jag har lättare för namn när de sitter ihop med en verklig person, inte med en titel eller något jag "hört" om personen. Har lätt för namn när jag träffar människor, särskilt i skolklasser, då går det fort!)

Vi höll till nere på tuvmossen, ett fuktigt område med massor av höga grästuvor, knepigt som 17.

Huvudövningen de bjöd på den kvällen var faktiskt lite skoj!

image116
Vi jobbar i par, två förare med varsin hund.
Svart streck= Labradorlinje
Gult streck= Goldenlinje/Gul labradorlinje (i andra par)



Föraren tar med sig ett stycke hund och fyra stycken dummies och vandar tillsammans med en annan förare som utrustats på liknande sätt.
Första målområdet är höger gran, där lämnar varje förare två dummies, vandringen fortsätter mot lövträdet, där resterande dummies avlämnas.
tillbaka till den röda dutten som är startplatsen.

Nu börjas det!
1a och 1bHund Lab får en enkelmarkering med skott bakåt, därefter får hund Gul detsamma.
2 Hund Lab skickas med linjetagstecken mot granen, får stopp signal på ett för hunden, lämpligt avstånd, och dirigeras därefter Vänster, mot björken, där dummie finnes och avhämtas =)
3 hund Gul skickas med linjetagstecken till Björken, stoppas och dirigeras om, höger, mot granen för dito uppgift.
4 hund Lab Skickas mot björken, stoppas och dirigeras nu mot björken (där förra hunden kom sist ifrån) stoppas och dirigeras nu höger mot granen (nu har den hunden gått på både vänster och höger dirigering)
5 hund Gul skickas med linjetagstecken mot granen, stoppas och dirigeras nu vänster, mot björken.

Nu är det dags att laga linjen åt båda hållen, så
6 Hund Lab skickas mot granen, på ett linjetag , utan stopp.
7 hund Gul skickas mot björken på samma sätt
8&9 Laga linjerna åt andra hållet.

KLART!

Skoj och en övning som innehåller mycket:
Linjetag, markeringar, memory, målområden, stoppsignal och vä/hö dirigeringar.

Efter det så jobbade vi i ett område med närsökssignalen.

Förra helgen hade vi Pärla på visit hela helgen eftersom matte Ulla var på SSRK:s fullmäktige. Vilken underbart härlig hund. Därtill var Viska här på frisering på fredagskvällen och Golden killen Affe på lördagsförmiddagen. Båda de ska till Östersund och visa upp sig kommane helg. Lycka till! Om inte annat är ni ju välfrissade nu!

Söndagen var vi på lång, riktig långpromenad med ; Pärla, Disa och Driva. Så på måndagen fick Mixo vara hemma och vila sig istället för att följa mig på Elevens val hundsport, då vi är på Agilitybanan mest.

Jo-jag har bytt tillbaka till energifodret nu ett tag-det verkar bli en hel del aktivitet ..så det kanske behövs.=))


Kommentarer
Postat av: A-L

Måste ju säga att teckningarna bara blir bättre och bättre :D Den här fattade jag tom innan jag läste texten ... fniss

2008-05-23 @ 02:55:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback