Ordboken påbörjad : Gäjmbäg

Den har tidigare nämnts i löpande text.
En 08 efterlyste då en ordbok :-)
Såååå här är den, nu invigd.

Den uppmärksamme kann se att etiketten sitter kvar :-)

Gäjmbäg , Ragundamål för ett låneord från engelskan, Game bag. En lekväska med andra ord.
I flådigare kretsar rör man sig med väskor av liknande typ men med helt annan text på locket.
 Där kan det stå Chevalier t ex, men då på Ragunda mål så stavas det Sjävaljär.

Min vän och träningskamrat Marie som förärat mig denna ovärderliga utensil,
har möjligen en förhoppning om att jag ska hålla bättre reda på mina pryttlar.

Mixo finns även med på bild iförd ett något fräschare reflexhalsband än sist, detta är nog anno 1995.
Nytt och fräscht, helt enkelt!
:-)

Nästa ord som komer att tas upp i ordboken är Gäjters

Höstlov v 44 2008

Ja i min bransch så har vi det så bevandrat, att vi har ledigt en vecka på hösten.
Inte dumt, inte dumt alls, kan jag lova!

Vad gör man då?
Jo, en hel del faktiskt, men med händerna!!
Det är så ininorden härligt att som omväxling till mitt dagliga förvärv verkligen SE att det blir nåt av det man gör.

Altantaket tar faktiskt form!!!



Helt otroligt att det börjar likna något, till slut.



Så här ser det ut just nu på den sida som är söderut.
Snickarlärlingen Oskar syns på taket.
Han är bra, och idag har han långärmad ylletröja och varma skor oxå!!


Oskar ropar åt mig att kasta upp Coca Colan, som ligger i snön nedanför...Fy bubblan vad iskallt!!!

Så här ser det ut åt det håll som kvällsolen brukar lysa på oss ifrån, västerut.
Fast jag står och tar kortet mot Öster. Om nån fattar...



HUNDTRÄNING

Är det någon av läsarna som någon gång provat, eller kanske lett åt annonser som
"Gå ned 5 kg på 10 dagar" eller nåt likande?

Och frågan är funkar det, i längden alltså??!

Oftast inte- nej just det!
Varför provar man (dom, alltså ;-) ) då??
Jo, för att man hoppas och
VILL, skulle jag kunna tro.

Men hur hamnar nu detta under rubriken hundträning?
Jo därför att det är ungefär samma sak som att försöka lära en hund ett rätt och fiffigt
  1:a prismässigt sökmönster på 20 dagar, det går inte heller.

Det kanske man har förstått av våra resultat.

Nu har vi vilat lite och gjort som man ska, när det blir lite tokigt. Vi har börjat om från början.
Utbildningen i sök gick helt enkelt för fort. Detta i sig är ingen överraskning alls för mig. Men jag kunde inte låta bli att chansa och ge det hela en riktig chans. När jag var anmäld till inte mindre än tre prov, som blev huxflux fyra, där jag strök oss ur det sista... (hängde ni med?!)

Nu går det riktigt bra igen, vi har varit ned på botten...
där Mixo såg ut att inte ha den ringaste aning om vad jag ville att han skulle göra.
Och riktigt SÅ illa har det faktiskt inte varit hela tiden, då skulle jag aldrig varken anmält oss, eller ännu mindre startat. Skriver jag mest för om någon skulle tro något annat.

Nu har vi börjat arbeta oss uppåt igen, och det funkar bra.
Han kan söka på både djup och bredd. Jag är NOGA, noga med att han ska följa upp vittringar och inte kuta runt som på en orienteringsbana, och markera kontroller.

Lysmask??

HUNDFRISÖR

Igår hade jag öppet lite på mitt lilla hundtrim.
Goldenkillen Affe var här på tillsnoffsning inför nästa helgs utställning på Frösön.
Även Mixos lockar fick falla för saxen.

Det är rätt så skoj, någongång emellanåt att trimma. Jag har dessutom lärt mig att ta betalt, iallafall litegrand. Jag tror nog att det kostar betydligt mera än en hundring på ett proffesionellt trim.

BESÖK

Söt, liten och inte riktigt rumsren?

Tove har lilla Julle här hela veckan.
Det är kul för oss alla fyra att hon har en "egen" hund


SURKNULEN

är mera än poppis, kan man ju säga!

Tusen tack Mysak!!







Topprestation ger toppbelöning!!





två sötnosar

Två sötnosar som trivs alldeles utmärkt tillsammans.

Jag för min del är inne på att Tove kan lära Julle att springa ut i skogen och sätta sig bakom en lämplig gran, så kan jag skicka Mixo att apportera honom sedan. Han är ju inte mycket större än en skaplig kanin.
Vi är inte helt överens om det kan jag säga.

MERA RENOVERING
Å till sist så håller jag och min kära far på att måla och tapetsera ett rum på övervåningen. Bilder kommer.

KKL

Marie och Jod är på kkl. Å jag är inte med...:(
Kanske klarar de sig ändå
Lycka till!!


SOM NI SER SÅ ÄR DET INTE GRÖNT LÄNGRE. iSEN HAR BÖRJAT LÄGGA SIG PÅ SJÖN.



Å sån här är jag

...tydligen...

Utåtriktad Upplevande Abstrakt Tänkare  

I grafen nedan kan du se, hur du är placerad i de fyra centrala personlighetsdimensionerna. Ju närmare ändpunkterna du är, desto mer uttalade är dina karaktärsdrag
 | 
InåtvändUtåtriktad
PlanläggandeUpplevande
KonkretAbstrakt
TänkareKänslostyrd


SÅDAN ÄR DU:

Du är mycket intresserad av, vad som pågår i din omgivning. Du gillar att prata med andra (nästan oberoende om vad det handlar om) och att vara med, där "det sker".

Du flyter med strömmen och tar beslut i sista stund - ibland låter du t.o.m. andra personer fatta dina beslut åt dig. Du är en mycket flexibel person, som trivs med fria ramar och lösa avtal.

Du fokuserar på "the big picture" och tycker om att teoretisera över VARFÖR saker fungerar som de gör (medan du inte bekymrar dig så mycket om detaljerna). Du är en kreativ person, som gillar att experimentera.

Du tänker logisk och värdesätter problemlösning där du får använda huvudet. Du är en ärlig och renhjärtad person, som bedömer andra människor utifrån samma värderingar som du bedömer dig själv.


Agility

Idag var vi och tränade lite Agility. Vi var ned på Brukshundklubben.
Skoj!

Markeringsträning igen

Skickade igår kväll ut ett allmänt påbud om markeringsträning idag kl 12,30.

Fem var vi som tränade idag;

Bobo & Sara, Dimma & Sandra, Viska & Ylva, Berta & Lena samt jag & Mixo.

Vi gick neröver ägorna, så att vi hamnade i en terrängkorsning, med tre terrängmöjligheter

Slagen åker, skogssly och oslagen gräslägda bakom gärsgård.

Dagens övningar började för nybörjar Dimma, med några enkelmarkeringar, som hon klarade  bra!!
När det var Bobos tur så gick det jättebra för honom med.

Därefter ställde Mixo, Berta och Viska upp på linje för att markera mot de olika stationerna.

Gick skitbra för alla.

MenMixo knallade två ggr på Viskas apporter!! Inte bra, och högst oväntat. Matte får ligga i lite mera med lydnaden, och inte ta den för given!!

Det roliga i kråksången var att apporten var intressantare än Viska. =))))
Och DET vill inte säga lite

Markering



Husse går före och skjuter, vi som apportörer, strax där bakom.
Här pratar vi lite om terrängbyten, från fältet, över dike och sly in på en
 gammal lägda full av tuvor, där vinden ofta är lurig.
Man kan ju på bilden se att Mixo VET att än är det inte dags.

Här gäller det att vi båda markerar, vi kan behöva hjälpas åt ;-)

Men NU!
Både jag och Mixo markerar, uppenbarligen.
Han är som allra bäst i dessa markeringssituationer.
Jag tror nästan jag kan ge honom vilken landterräng som helst och han fixar det.
Jag litar fullt och fast på honom.
Inte ett koppel, bara ett enda "apport" kommando, så skjuter han iväg och öser uppgiften.
Gyllengula prins. Men vad reflexhalsbandet är FULT, ser jag nu.
Men han syns bra i det gula gräset, med det på sig.

Kolla! Nu har han den i näsan snart...

Husse, tycker också näsarbetet är fascinerande. När man ser hur han går upp i vind, hur han har den i näsan, och hoppar ned mot apporten. Grepp och in i galopp, lämnar i hand och beredd på nya utmaningar.

Tjockt så in i vassen!!

Här på andra sidan ån vare tungt så in i vassen!!
Matte!! Kan man få LIIIte direktiv, tack !

Hallå!!!!!!!! Kan man få liiite assistans, tack!!!

Vadå?! Ska jag ännu längre UUUT?

Ännu mera åt höger???!



Å mitt i denna träningsmark, bor vi!
vilket vardagslyx, att ha träningsmarken in på knuten.

by the way...
Vita Golfen är fortfarande icke såld, som synes.
1000 pix, och den är din!!

Livstecken

På begäran bjuder jag här på ett livstecken :-)

Man kan ju undra ..

Vad f** det sitter i????!!!!

Vi for ju till Järvsö, som planerat. Vi hade tur och kom med båda dagarna. Vi bodde toppen och hade verkligen en RIKTIGT härlig helg.

MEN vi nollade igen. Tre ringar i rad :(
Jag strök oss på söndagen.
Om det var rätt eller fel, är svårt att veta. Provupplägget, som var mera "tillåtet" att röra sig och mera likt en jakt, hade kanske passat oss bättre än lördagens...men det är ju lätt att stå på sidan och mena  att "det där hade minsann Mixo klarat", när vi inte ens deltar.

Det brast i vilthanteringen igen, ungefär som i Lit. Markeringarna går bra, men han plockar inte med sig mera än en pippi på fältet hem.
Han söker och jag ser att han finner, även domaren noterar detta fenomen, men han apporterar icke.
Han får tilt, och väljer att göra Nr2 istället, därefter lägger han sig ned längst bort på fältet och skäller samt tar en liten lätt ringdans efter sin svans. Överslagshandling, gissa OM!!
Då valde domaren att bryta, och tacka för det.


Sedan dess har både jag och Mixo vilat från träning tills idag.

Jag har börjat få tillgång till sjöfågel som Skrake, And och Vigg (?!) förutom mås och en bjässe kanin som jag har fått av Marie.

Jag gick ut utan hund och lade ut ett sök i blandskog, vass (både simdjup och plaskvass).

Ett skott sköt jag under transporten ned. Mixo är superladdad, men håller sig ändå till mig.
Sedan gör han ett sök som är helt klart prisvärt. Jag får mana på honom i kontakt med den första Skraken, men sedan funkar det bra.
till och med kaninen...

Därefter kastar jag en dubbelmarkering med dummies i klart ökl svårighet. Jag lämnar Mixo för att han ska markera, när kastaren är ute (dvs jag själv). När jag återvänt så apporterar han galant, direkt på båda, utan tvekan.
Han ÄR en strålande markör!!

Och visst, det är möjligt, att han påverkas av mitt sätt på prov. Men, handen på hjärtat, jag är inte dönervös.
Det är väl klart att jag begriper att det beror på mig och sitationen i stort.
Hoppet är det sista som överger människan, så jag hoppas att han med mera erfarenhet och vana, klarar dessa situationer oxå.
Nåt riktigt stjärnskott är han ju inte, men nog 17 klarar han momenten i nkl och vissa bitar i ökl med.
Men...det är på träning det..

Jag har ju inga problem med att tycka träning är tråkigt, så vi strävar på, så sakteliga.
Det glunkas om att vi ska få gå på en kurs till i Agility, det kan bli skoj. Det var ju guld för vårt samarbete sist!

För mina "coaching" hundar; Pärla och Jod gick det jättebra!! Båda fick med sig en tvåa hem ur ökl.

Så mitt arvode som coach har nu höjts. =))