Passerat startlinjen iallafall...;-)

På fredagskvällen packades bilen full. Jag, Ylva och Sara drog till Lit. Vi skulle funktionära på SSRK:s jaktprov, och Ylva skulle därtill starta ena dagen.

Väl framme drog vi fram bubbel, vit linneduk och resekandelaber-för att riktigt fira att det är jaktprov på G...mitt under invigningceremonin framkommer det att det finns platser kvar i den tidigare överfulla nkl.

Plötsligt hör jag att jag anmäler mig och Mixo, till nästföljande morgon!!

!!! :-O !!!

Uppstigning före tuppen, samling kl 07,00 på provplatsen.

Nu blev det logistik på hög nivå...
Först skulle jag hjälpa till på ökl rutan, inför dagen.
Kl 08,00 genomgång av nkl- den vill jag ju inte missa!

Tillbaka till ökl -hinner helt otroligt med att ställa upp mig på min post
som markeringskastare innan första hund kommit till start.

Kastar hejvilt (hahahaha) i några timmar, lunch

Tjuvade en kråka i viltförrådet och for till skogs för att värma upp Mixo. Det kändes helt okej, han var glad, pigg och följsam!

Sladdar in på provplatsen under det att nr 12 går sitt prov och vi har nr 13. Vid hundstoppet hänger en korp, som vi bekantar oss med, när vi aldrig träffat nån sån tidigare, funkar bra.

************************************************************************************************
VID STARTLINJEN

Domaren, Berit från Norge, tar emot och vi kopplar lös.

Första jobbet är två enkla vattenmarkeringar.
Man står rätt så långt upp på land, eftersom det är en myrkant som vi tvåbenta lätt sjunker igenom, jag gisar på att det handlar om 10-15 m upp på land.

Skott och kast, Mixo är uppmärksam och fast i skott och kast.

Skickar och han springer, i hög fart, fram till kanten och...stannar upp....
(matte minns klantarselträningen och är konstigt nog helt tyst)
han kikar på mig och hoppar i sedan, för att hämta den and han markerat så bra, lite kämpigt att komma upp på land var det allt, så han lägger ned och plockar upp anden, men kommer sedan in.

Ny markering!

Denna utför han i hög fart helt perfekt!
Skakar inte ens förrän efter avlämnad pippi.

Nu var jag helt säker på att detta skulle gå i lås.

transport bakom skytten till fältet.
Under domarens instruktion så ser jag hur laddad Mixo är, jag får tom säga åt honom att sitta still.

Jag skickar och Mixo går ut i hög fart igen, tvärgirar när han får vind av...
just det....

KORP!!!!

Nu blir det bekymmer...han drar den lite i vingen, nosar och går därifrån (sk viltvägran: ingen pålitlig jägarkompis), markerar minst två vilt till, men apporterar icke!

Snacka om att stå med hakan nera vid knäna. Jag vet inte om jag eller domaren blev mest förvånad.
Det var likt en uppblåst ballong som någon stack hål på med en nål, luften gick bara ur honom.

Det var det hele, kan man väl säga!
Tack för idag och noll pris

Men ändå skrev hon så mycket fint om oss i protokollet, som verkar ha fått ben.

I öppenkritiken så sade domaren att det var en kort resa, som börjat så bra men att han gav ett väldigt omoget intryck på fältet. Man kan väl inte annat än hålla med?

Det som jag har till tröst r att vi har startat!!
Sekreteraren sade att Domaren sagt att "här kan vi ha dagens bästahund, ser det ut som" , i början alltså,....men vad hjälper det när man inte håller ihop?

****************************************

snipp snapp slut, så var startsagan slut!


Kommentarer
Postat av: Tina & Bambi & Qula

Vad kul att du startat och att början gick så bra, det ÄR en bra hund du har!!! Det är bara att prova på igen. Har han haft svårt för korp förut? (det är ääääckliga fåglar....).

2008-08-26 @ 21:20:51
Postat av: Mixo o Lotten

Vadå Korp förut?? Har aldrig stött på det/den, någonsin ;-)Men nu har vi i frysen, fick tag i på provet!

Ser att ni fått tillökning-härligt!

Jag kommer att ha koll på inte mindre än fyra tikar ur denna kull!! Två hamnar ju här uppe i min närhet, en hos dig och en hos Fia. Jätteskoj!!!

2008-08-26 @ 21:39:53
Postat av: Tina & Bambi & Qula

M a o får du koll på alla tikarna! Du kan väl rapportera om Norrlandstjejerna när du träffat dem.

Liten Qula kom hem hit i kväll och verkar inte ha någon hemlängtan alls. Trygg och glad och springer efter de andra hundarna. Är världens sötaste förstås!!!!

2008-08-26 @ 22:03:07
Postat av: Lotten

Uttalas Qula som Kula? Får mig osökt att tänka på "Kulan i luften..." En snabb rackare kanske?!

2008-08-26 @ 22:28:52
Postat av: Fia

En start är en start är en början :) Vi tycker att ni har varit duktiga! (vi är ännu så länge jag och Lava, men Quake håller säkert med när hon väl får flytta hit... Jag kommer förresten att bli förvånad om Q:na INTE blir snabba ;P )

2008-08-26 @ 23:02:30
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Vad roligt att ni kommit igång med B-proven! Se de första tillfällena som träning och erfarenhetsinhämtning så tar ni snart ert första pris!

Postat av: Tina & Bambi & Qula

Qula uttalas som kula och hon kommer förstås bli vindsnabb!!! Med näsan på förstås!!!

2008-08-27 @ 18:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback