Sinuskurvan är på topp ikväll 080429

OOOPS! Jag har insett att det är en dryg vecka till det bär av till tävling, eftersom det kom ett PM.
I Lkl I är det Mixo och en Golden till.
Hur gör de då med platsliggningen? Kanske tävlingsledningen lägger sina hundar eller nåt..? Svara ärna den som vet!

Vi har ju legat lite lågt med lydnaden ett tag. Jag har ju så lätt att ramla in i jaktträningen, eftersom den ligger mig varmast om hjärtat.

Idag har jag gjort upp en plan som gäller fram till söndag. Jag ska stämma av momenten dag för dag, en pytteliten stund om dagen.

Jag ska försöka kedja ihop momenten lite också.

Aftonen bestod av inkallning och lägganden (paradgrenen!)
Jag har varit lite lurig några ggr och passat på att träna inkallning direkt när Mixo kommer ut ur hungården efter en lång tråkig dag i ensamhet. Man kan ju säga att motivationen, och därmed även farten är på topp då.

Idag gick vi över vägen och jag körde 2 långa inkallningar med extern belöning. Därefter två lägganden och sedan rastning.
Vid rastningen slog det mig att jag hängt upp två trutar i söndags, på upptining.

Jag gick in i "förrådet" (en gammal lada=logen) och hämtade den ena, dena andra hade dråsat ned på golvet. Jag tog den ena (och spelade "avslappnad och självklars teater" för min hund, som jag vill minnas har haft det väldigt livat med fågel).Mixo nosade på golvtruten och sprang efter mig. Jag uppmanade honom att hämta den, så då gjorde han det.

Jag lade därefter ut två fåglar på linje, i sidvind, dolda(den unge herrn var  ute på en till omgång av nr 2).
Två helt lyckade linjetag!! Inte ett tjafs, men en glad hund och en glad matte, kan jag lova.

Därfte körde jag ytterligare en inkallning och två lägganden.

De två trutarna låg kvar jämte varandra, så jag skickade ut Mixo på dem, han plockar upp ena, kommer snabbt in och är då på väg att hämta den andra, men förstår att han måste invänta mitt kommando, och klarar även detta med bravur!
Bebis nivå- det må så vara, men skönt, så in i bomben skönt!

Toppen läggande, snygga snabba inkallningar, perfekta linjetag och därtill fågel!
Sinuskurva upp!!!!


Kommentarer
Postat av: Susanne

Kul att kurvan är uppåt!:-) Hurra för er!!

Postat av: A-L

Ni kommer att fixa provet utan "pråbblem" ....
Jag tror det blir en funktionärshund.

2008-04-30 @ 12:55:55
Postat av: Lotten till AL

Hur går det med foten ?

2008-04-30 @ 14:05:47
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Håller tummarna för er inför tävlingen!

2008-04-30 @ 16:59:14
URL: http://www.famhalin.se
Postat av: Fia

Vi håller tummarna för er på tävlingen :) Alltid intressant när PM till bortglömda tävlingar dyker upp... hur kan det gå så fort!? Personligen börjar jag inse att bäbis-nivå från början är rätt bra.... Man har nog en tendens att vara lite snabb med svårigheter och lyckas då trassla in sig in något mystiskt prestationsångest beteende eller nåt.. (gör jag i alla fall) Vi håller oss också på bäbisnivå för närvarande, och då går det bra m glad och duktig hund i kombination med lugn avslappnad och glad matte... Märkligt hur det kan hänga ihop ;-)))

2008-04-30 @ 18:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback