Colldéns 070626

Ikväll var det dags att ta fram fågel, på olika nivåer. Huvudsyftet var att testa av lilla Jod.
Som vanligt gick det galant för henne. Vilken jycke!!! Finns inte Något att ta från ett första pris, av det hon presterade ikväll!

Mixo - ja till sist så fixade han två omgångar med dubbelmarkeringar.
Fågel tränade vi i kopplets längd, fungerar riktigt bra, det tycker han är kul.
Mina vänner är snälla och ställer upp på att träna platsliggning med oss. Idag gick det HELT ENLIGT REGELBOKEN!
Igår så passade han på att smita, vid de första tillfällena som jag tog av kopplet.

Vi tränade även Lkl 1:s moment "apportering". Vilket jag uppfattar mest som ett håll fast.
Om någon av läsarna här har nån uppfattning om hur det momentet går till, så skriv gärna en rad.

Vad gäller jaktträningen av Mixo så...ja jag vet inte...

Det har både med hans medskickade egenskaper att göra...
OCH

hur jag blir "allvarlig" i samträningssituation, tror jag.
Det var nämligen så att VIska hade lämnat kvar fyra dummisar på sitt fält, hon hade jobbat klart.
Och en timma senare, efter alltmöligt annat med de andra hundarna (Tiili, Driva, Disa, Jod och löpande Pärla).
Så togs Mixo fram igen, för att hämta de resterande.
Då är han minsann med på noterna, full koncentration och ett snabbt ihopsamlande av de fyra .
Sandra, Ylvas dotter, tycker att Mixo verkar kunna jobba som funktionär.
Ja varför funkar det då?
Han lyssnar på tecken o alltmöjligt, ja en liten repa ut ur området, men ett bra sökjobb. Utan allt vad motivationshöjande medel heter...
Kanske hans framtid är sk "picking up hund"?? HAHAHA
Fast nog är jag lite uppgiven.
Kanske skulle han klara nån av bruksgrenarna, spår eller sök bättre. MEN, jag vill ju träna med MINA kompisar.

Tiden går, och vi får se tiden an...
Som BIrgitta skrev: en alldeles utomordentligt fungerande vardagshund har jag iallafall.

Åsså har jag ridit på Trolla idag...det tyckte jag var lite läbbigt. Jag tycker inte att jag riktigt får kontakt med henne. Samtidigt så förstår jag att det är bra för mig att prova på lite olika hästar. Men Amorina är ändå min favvo, och Toves med!

Kommentarer
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

MÅSTE man tävla?!? Du kan ju träna hur mycket som helst med dina kompisar, så länge du och Mixo tycker att det är kul. Om resultatet inte funkar för att starta i prov, so what???
Kanske är det så att om du går ut och bara har kul med Mixo så släpper några spärrar och vips så fungerar det. För du vet ju att han kan.....

Postat av: A-L

Rubriken blir dubbeljapp ...=)
Hand-i-hand = Japp!
Mattarnas "känsloläge" = Japp!
Kom till Strömsund ikväll. Ska ranta runt byn imorr´n ... Ringer dig sen någon dag.

2007-06-25 @ 23:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback