SURT :( 061005

Bara ett 2:a pris i ökl viltspår.
Mest beroende på matte, förstås.
Jag låter honom ta väder och dra iväg i för stor utsträckning. Om jag är tydligare med linhanteringen så kommer det att gå bättre.
Mixo kom visst till slutstation, men med alldeles för stora utsvävningar...
Jag har förstått att jag låter honom styra det hela i för stor utsträckning.
Jag måste mera skola honom i att vara noggrann, och inte stressa på, som han tycker är bra.
Nu vet jag också hur, så på det sättet är det väl bra.
Jag fick flera tips.
Men nog är det surt, jag trodde nog, sanningen att säga, att detta skulle sitta som en smäck.
Men se där hur det går när man är styv i korken.
Detta sätt att styra honom kan nog göra att jag får mindre av känslan att han blir FÖR självständig av spårarbete. Han ska alltså lära sig att spåra, mera på mina villkor.
STÄNDIGT samma tes-han tar för sig allt han kan....
Mixo kan spåra, men han har tillåtits vissa "olater".
Men nog går det att få till...
Fast visst är det surt.

KUL att Viska tog sitt 1:a pris i akl!

Kommentarer
Postat av: Anonym

"Bara" ett andra pris?? Vovven är 16 månader!!! Och han tog pris i öppenklass!!! Något jag och MM inte ens kan drömma om ...
Fast jag förstår ju vad du menar ... :-) Går det bra på träning vill man ju att det ska synas på prov också.
Vilka tips fick du för att lära vovven vara noggrann?? Lär mig!!

2006-10-05 @ 21:10:50
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Jag vill också veta vilka tips du fick, visst delar du väl med dig?!?!

Postat av: Lotten

Jo det som känns just nu:
Vi måste fara långasammare fram i spåret. Och så kan det bli om jag håller mig 4-5 meter bakom M, när han höjer näsan och tar väder, ska jag stå stilla. Näsan skall vara neråt, tydligt spårande för att jag skall gå med. Vid tappt agerar jag för lite, ett tyligt stopp, som visar att jag är tveksam på vad han har för sig. Visar han då på att "jo-här är det", då går jag med igen.
Håller jag mig för långt bak på linan, ökar han farten, och missar vinklr, det göt att hans spontana sätt att ringa blir för stort och ineffektivt.
Det vra bra att jag efter skottet visade att jag INTE tänkt springa igenom skogen, och att jag berömmer och pratar med honom när han gör rätt.
Jag var helt enkelt en MES med domaren bakom mig. Jag vet exakt när jag började bli tveksam på Mixo, huvudet gick som på en Lekatt upp o ner, och ändå fortsatte jag. Orutinerad matte!! Fast kan man köpa rutin på burk? Ellr är det bara geom erfarenhet man tillskansar sig sådant

2006-10-06 @ 07:09:39
Postat av: A-L

Sparar ditt råd på teori-kontot tills det är dax att fylla på praktik-kontot!
Annars gillar jag "på burk"!
På jobbet har jag en vorsteh-ägare som grunduppfostrar sina hundar, men när det ät dax för jakträning så skickar hon bort hunden till en som tar emot "på internat". Kungen gör väl också så? Kommer tillbaka en helt färdig hund .....
Men gu´ så tråkigt ... !

2006-10-06 @ 08:18:58
Postat av: Lotten

Ja, särskilt när det är att träna hunden som är anledningen till att ha hund.
Fast...man ska aldrig förkasta nån tanke

2006-10-06 @ 13:58:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback