Tankar från roten 061108

Har hört boken Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson

Vilken hund till att få en att fundera.
Jag har tänkt så mycket att jag tror att jag får extra geniknölar.
VARFÖR kan jag lära honom i stort sett allt UTOM det viktigaste?

Ett och annat snurrar runt

Jag har just nu valt att tänka (det kan hända att jag ändrar mig....)

Det finns många som ger mig råd och jag tar till mig mycket och känner för en del att detta funkar inte, jag har provat. Snart tror jag inte att det finns nåt jag inte provat. Det är nåt annat....
Framförallt så är det ju jag som känner denna Magiker bäst.

Det slog mig en dag att jag i alla andra kommandon kan tänka att "ja- han är under inlärning. Attans det blev för svårt, vi gör om. UTAN att lägga ner så mycket energi på det! Jag löser det, oftast mycket bra, om jag får säga det själv (kaxig idag tydligen:::)
Däremot ett moment - inkallning- ska han kunna PERFEKT (gärna utan medveten träning. Han är ju inte en sådan hund. Han kan andra saker- markera t ex bara av sig själv-men inte just detta)
Jag undrar jag (är inte säker- märk väl) om jag ändå har tagit i så att jag nivåstegrat på en skala ett till tio, så att jag var noga med steg ett-fem, men sedan förväntade jag mig tio. Och har blivit oerhört frusterad när han "bara" kan nivå tre emellanåt. Är jag DUM?
Det är klart att han är t ex skitbra på läggande under gång. Men om det ibland blir en typ sexa, så får jag inte för mig att det är KÖRT, utan jag tränar om, och ökar trappan, en gång till. Vid det momentet är jag inte beredd att lägga mig DÖD ned om det inte fungerar. Utan lägger upp träningen medvetet så att det blir högsta nivå innan vi slutar.

Så nu har jag börjat om tänkt som jag gjorde med ställandet, som inte kändes bra. NU känns det däremot jättebra. Nu känner jag igen min Mixo, även i det kommandot.
Jag bytte strategi, och har idag bättre ställande under gång än jag hade med min "gamla" metod. Och Mixo är glad förväntansfull och snabbare! Vi är inte i mål ännu, men på mycket mera god väg än tidigare.

Så det borde väl gå även med inkallningsmomentet.

De två lägsta nivåerna är ju avklarade - även med "nya" signalen.
Nästa nivå funkar i 80%, så nu ökar jag till nivå fyra.
MEN jag har bestämt mig för att ge detta fram till julafton.
Jag jobbar efter Jörgendevisen kopplad eller linad i all träning där "DET" möjligen kan hända. För "DET" ska inte hända.

Två ggr i veckan (onsdag och en helgdag -NO MORE!!) kommer jag att gå ut och släppa honom på vanlig rastpromenad (i tidigare livet). Han har ju mycket spring i benen och måste få det UR sig också.
Men av den varan blir det mindre nu.
På dessa rastpromenader är "nya" signalen i stort sett bannlyst.
På dessa rundor kommer jag att vänta in att han kommer.
Idag kom han "hela tiden" och ända fram - inte bara för att kolla in mig på avstånd.

Nyansskillnad i distans korrigering är noterad.han står liksom och funderar
idag stod han 30 m framför mig med baken mot mig. Jag hade ropat "Mixo" - no respons. Huvudet åt andra hållet - som om tankarna var i andra riktningen, öronen spetsade, svansen höjd.
"MIXO"
Hon pratar  med nån.... (Freeze)
"MIXO"
Kan det vara jag???....(isstod)
"NEJ" Jag är lika förstenad isåväl kropp som röstläge
Tänka..."tant missnöjd...." Förstenad hund, inte en fena rörs, från första Mixot.
"NEJ"
Tänka..... "Är det min matte som är missnöjd med något??? Vadå isåfall???" Fortfarande förstenad.
"NEJ"
Tänka.... "Min matte är nog missnöjd med mig"
Här händer nyansskillnaden. Han viftar lite, ytterst lite på höger öra, bakåt och svansen sveper ned litegrand.
"Bra"
Vänder sig om och tittar på mig.
"Var det bra att jag lyssnade?" Fortfarande inga rörelser, mera än att han vänt sig mot mig.
"Mixo - kom då"
full fart fram till mig.
FEST hela vägen in och vid framkomsten.
BRA!!! Du ändrar dig
Det är det här som inte funkat förut. Att få honom att bryta en påbörjad tanke. Men jag har sett detta några ggr nu. Och det är små subtila signaler som gör att jag ändå kan känna att- jo kanske, är det ändå på G.
Når jag ändå in.
En annan stor förändring är ju att jag kan berömma med hela registret från social lek, godis och kasta boll. UTAN att det för den skull övergår i nåt annat okontrollerat.

Åsså var vi på tävlingslydnadskurs i måndags.
Då dök det upp tio valpar från valpkursen oxå, samtidigt. Men det funkade faktiskt. Jag tog fram trebens pallen, och vi satte oss en stund och tottade på dem, sedan kunde vi jobba igen.
Vi fick beröm för hoppen...och läggandena...
Klagomål på linförigheten och sättandena.
Dessa beror uteslutande på mig. Jag blir så förändrad i mitt kroppspråk när vi tränar under bevakning på linförigheten när vi är där. Så det måste jag jobba med.
Vi fick oss tillskansade en metod för snabbare sättanden .Jag lägger den i ryggsäcken, så får vi se. Jag har en gladare metod att prova som nr ett.
Intressant... Jag o en kursdeltagare bytlånade hundar. Och kursledaren lånade Mixo en stund. Då är han mycket, mycket fokuserad på mig. Han gjorde det kursledaren sade, men var hela tiden fokuserad på mig.

Nog för nu
"

Kommentarer
Postat av: A-L

Blir lite full i skratt när jag läser vad du skrivit eftersom jag bitvis funderar på precis samma saker när det gäller mig och Mysak!

Jag håller med om dina slutsatser - de stämmer på oss också, men funderar lite över varför Mixo inte får "springa av sig" oftare - det resonemanget förstod jag inte ...

2006-11-09 @ 00:08:22
Postat av: Therese

Hej!
Det är verkligen spännande att läsa din blogg. Jag känner igen dit resonemang med inkallningen och att det ska vara perfekt och då blir det oftast för höga krav och stora steg. Iallafall för mig och så fungerar det inte och hunden tycker det är tråkigt... Jag har istället lagt alldeles för mycket krav och perfektion, för tidigt, på avlämningarna. Buster tyckte inte det var kul en gång och slokade. Men nu tar jag det med en klackspark (har ju hela vintern på mig) och vips så är öron och svans i topp och en hund som tar dummyn med glädje.

Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Hängde inte riktigt med i vilken typ av inkallningar du syftar på. är det "vanliga" på promenaden, apporteringsingångar eller "lydnas-inkallningarna"?
Lena Brattsberg sa en klok sak om Nelly "den här typen av hund måste få springa av sig, annars exploderar hon".

2006-11-09 @ 08:28:34
URL: http://www.famhalin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback