Lös, ställande och vänster om halt 061126

Åsså rapport, budföring och två apporteringar.

Dagens släpp.
Slåttmyrbergsvägen/genom skogen till/Vår nya skogsväg och runt vändplan tillbaka.
På denna vandring genom skogen fannvi en lokal med en ytterst ovanlig lav "Lunglav".
Skall markera ut denna plats. Vi hitta den på två olika Sälgar. Lunglaven lever ju gärna i orörd skog. Det får gärna granskog tror jag. Den vill nog ha skugga, och gillar att växa på sälg.
Förmodligen är detta ett ställe som vi aldrig skall avverka, eftersom Lunglaven är såpass ovanlig.


Lunglav
LUNGLAV

Nog om Biologi.

Jag ger mig inte, något har hänt med jycken. Han har en helt annan attityd till mig när vi är ute och vandrar i skog och mark. Jag har bett Marie att hon skall följa någon dag. För att se om hon också kan se skillnaden, eller om jag inbillar mig.

Han är mycket mera kontaktsökande och hörsam.
Idag kom det en bil när vi gick i skogen. Då är det bara att ropa Mixo, kom! Han kommer, går "med mig". Bilen stannar,och pratar en stund, Ja inte bilen utan Jannes jaktkompis. Han blir intresserad av chauffören naturligtvis. Men jag tillåter inget hälsande, säger bara stanna.
Sedan låter jag Mixo gå med mig tills bilen är utom synhåll, då blir Mixo fri. Sin ovana trogen, tar han bilens spår i 120 knyck. Vilket jag visste, i förväg. Men var beredd på. Jag kan lugnt kalla in (med ny-pipan), och han kommer tillbaka, DIREKT!

Detta var inte möjligt förr!

Jag är helnöjd med utvecklingen. Vi var ute en timma ungefär.

På kvällen var vi ute och tränade moment träning.

Ställande, på väg... Belönade idag med att växelvis kasta något bakåt/klick.
Nästa gång vi tränar skall han STÅ i någon sekund innan jag kastar/belönar. Nu kommer kastet direkt vid ställandet. Men det känns som om jag kan vänta någon sekund. Ja- nu kom jag på att denna ökning i svårighet, måste ju påbörjas i det enklare frontarbetet.
Så får det bli i morgon på kursen!

På kursen ska jag också träna på hoppet. Börja bakifrån, med inhoppet. Det kommer att gå snabbt. Sedan skall jag få till vändingen efter hoppet, imorgon.
Sedan om några veckor kanske jag kan lägga ihop dessa delar.

Snön tinade bort i helgen, på lägdorna runt huset. Så idag gjorde vi två helt lyckade memoryapporter med handske.

Rapport 3 ggr 70 m, 100 m, 120 m. Rapporten är helt på nöjeskontot, för Mixos del. Samt ett bra sätt att få ut energin ur benen i samband med träningen.

Ja, nu känns det fortfarande ok!

Diamonds are forever?

Kommentarer
Postat av: Lotten

Min pappa (erfaren skogsmulle) säger att Lunglaven inte är så märkvärdigt ovanlig, som jag fått lära mig. OM den skulle växa på gran , vilket KAN hända, Då är den riktigt ovanlig.
Fast visst var det första gången jag hittade den själv...

2006-11-26 @ 22:09:38
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Vilken härlig skog!
Underbart när all din träning och envishet gett resultat i er kontakt. Jag är säker på att det kommer att fortsätta så!

Postat av: Lotten

Det är många som kallar mig envis, nuförtiden...
Jag har själv aldrig sett mig på det sättet. Men det kanske är sant? Vad vet jag :-)

2006-11-27 @ 12:09:55
Postat av: Jörgen

Envis kan ju låta lite negativt eller? Målinriktad skulle jag vilja säga ;-)

Diamantslipning tar tid och ibland blir utseendet inte riktigt 100%-igt direkt, man får då fortsätta bearbetningen tills man är nöjd...sedan håller den formen för alltid!!? Men det är ju så många sidor som skall slipas och när man jobbar vidare är det ju lätt hänt att man råkar skada någon av de redan perfekta sidorna...

2006-11-27 @ 20:49:35
Postat av: Marie

Nåja, känns som att både envis OCH målinriktad skulle kunna passa....... ;-)

Vilken bra beskrivning på diamantslipning Jörgen!!

2006-11-27 @ 21:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback