ELDORADO ?! 061111

Idag har vi haft kursavslutning på Jaktlydnadskursen, och precis som vanligt blir det mycket passivitetsträning för Mixo. Och det är bra. Det händer allt oftare att han när han blir uppjagad, själv väljer att "fronta" mig. Dvs sätter sig spontant framför och tittar uppmanande på mig. Det är häftigt tycker jag, eftersom det är så jag försökt hjälpa honom att klara pressande situationer. Och då löser han det så själv. Tänk om det i framtiden är så han kan lösa sådana situationer allt oftare. Då är mycket vunnet!
Så gör han ju allt oftare med dummisarna också, att han gör så som jag uppmanar till, utan kommandon, bara genom ett ihärdigt agerande, skapar vanor (även om det inte är dagsaktuellt). Cilla kommenterade det när vi var där sist. Att han, trots att gripandet kan vara fel, så slänger han in den rätt när han närmar sig mig. Detta tror jag beror på att jag alltid tagit emot honom, och lugn smekt honom och lagt dummisen rätt i munnen, innan han fått sitt beröm, för att han levererat in.
 Hela avlämningen är behaglig, men har får riktig kredit när han håller rätt.
För den ev förvirrade så vill jag förtydliga inlevereringsproblemen. Att lämna i han är inte, och har aldrig varit ett problem, det gör han gärna. Det är vid gränsen 10 m innan mig, han kan få för sig att avvika. Vi tjafsar aldrig om den sista delen av momentet.
Fast- varför prata apportering nu? Mitt i vintern och vi gör det ju aldrig!

Tillbaka till kursavslutet. Upplägget kan ni läsa om ni klickar på "Disa och Susanne" på länkarna här intill.
Idag hade Mixo rätt till "släpp". (2 ggr / vecka)
Och det vill gudarna lova att han fått!
Innan kursen fick han springa runt tillsammans med Viska, medans vi ställe iordning tävlingsarenan.
Och för första gången i Mixos liv, fick han efter avslutad kurs busa länge med alla kursens hundar, 7 st!
Till och med Mixo blev trött. Till en början tog han täten i varvningarna runt runt, och gänget hängde efter.
"Ni kan inte ta mig, ni kan inte ta mig!" Senare avtog rallyt eftersom en hundflicka visade sig vara betydligt mera intressant än resten, sedan hade han bara söta "Spira" för ögonen (läs nosen). Det är lätt att tro att hon kommer att börja löpa inom den närmsta framtiden.
Så- nu har vi haft helgens släpp redan.

Kommentarer
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

En av Mixos brorsor nosade Nelly i häcken i nästan en timme under en prommis på Höghedens igår. Det ska bli intressant att se om även den här lilla tjejen snart är på G.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback