Vilken Mixo! 060701 stoppsignal

Miljöträning - vi tog en promenad genom Cruisingen, med alla gamla bilar i Hammarstrand.

Under kvällsrastningen, visade Mixo vägen in i nästa fas av träningen.

Vi har tränat stoppsignal, i stort sett framför mina fötter, av och till under försommaren. I lite olika situationer

Busleka mkt intensivt - stoppsignal - slut på leken- kontakt - busa igen.

Har försökt med Håkan och Karinas modell, som de visade på. Man belönar där med boll, men bollen är inte högprioriterat för Mixo. Har lagt ner jobb på att få det, vi får väl se, om det blir till slut.

Jag får inte riktigt till det, med bollen. Men med godis tydligen, fast med lite samma tänk. Förmodligen kan man byta ut godiset mot föremål, vad det lider.

Under sista tiden har jag blåst stopp under promenader, och belönat med godis, som jag kastar till honom, på  en och en halv till två meters håll. Egentligen har jag inte tänkt så mkt på den träningen, men uppenbarligen verkar han ha snappat den.

I kväll, så visade den rackarn att han i full fart framåt, kan tvärnita och titta på mig. Jag berömmer, går fram och ger (kastar) honom godis (fläsksvål, var det i afton).

Han verkar tycka det är stenkul. Ungefär som när det gäller att snabbt, på kommando, hoppa upp på en sten, för att där invänta vad som skall ske, det är som lite utav samma beteende  hos honom.Jag varierar med att kalla in och att låta honom stanna kvar. Det är nog viktigt att han inte börjar springa mot mig på eget initiativ, utan han måste vänta på vad som skall ske.

Nu är det väl till att tänka ut hur man skall förvalta detta, som han verkar ha kommit på, i stort sett på egen tass. Eller... har han lagt ihop ett och annat ....för dum det är han ju inte.
Viktigt att lyckas varje gång nu - inte lägga till störningar, ännu. Men kanske variera uppgiften till honom, efter det att han stoppat.

I helgen har Höghedens L M & N kullar Funktionsbeskrivning och träning, å vi är inte med :..(

Kommentarer
Postat av: Tony & Castor

Hejsan. Kul att läsa om era äventyr. Men det verkar som ni är på väg framåt, bra jobbat.
Själva tränar vi på för fullt trots semester och högsommarvärme.
Glöm inte tala om när ni varit ute på olika aktiviteter och ha en skön sommar!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback