Hur nyttja Mr Speedy Gonzales?? 060707

Ytterligare bekännelser (som har pågått en tid)
Mixo är ju fullständigt galen i att springa i hög hastighet. Som andra hundar kan tycka om att bada, så älskar han verkigen vindens sus i öronen. Jag har tänkt att detta borde man ju kunna kanalisera på nåt sätt, bara som lite extra krydda i tillvaron, bara för att det är kul...

Jag och  Tove (dottern) smygtränar lite
................................................................................rapport (???!!!???) .............................................................................

med honom. Jag vet bara pyttelite om rapport. Det jag vet har jag hört på Ragunda Brukshundklubbs informations möte, av Maggan Nordin och av Mackos husse Jörgen (som delgivit mig det han kan, via mail).
Mixo tycker verkligen att det är kul. Han laddar och kutar som besatt mellan oss. Jag tror att vi är uppe i drygt 350 m, nu. Jag vet inte om det kommer att leda någonstans tävlingsmässigt. Men Mixo tycker det är jättekul, och därmed vi också!
Vidare; så verkar som att han laddar ur överskott genom att springa. Överslagshandlingarna resulterar ju i spring, när de blir (vilket är betydligt mera sällan nuförtiden). Som sagt; en kul grej. Jag tror inte att det uppfattas som ännu en sak att lära sig för honom. Det är ju som en förlängd inkallning...Och att använda sig av och kanalisera ett medfött beteende, tror inte jag kan vara till skada.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback