Tränat hos Lasse & Cilla 060807

Nu har vi varit hos Lasse och Cilla ("hemma" på kennel Högheden)och tränat i tre intensiva dagar. Mycket matnyttigt, massor av träningstips. En del att använda nu men många som är längre fram!

Underbart emottagna i ett oerhört gästfritt hem.

Enormt hett har det varit. Men Mixo har klarat av passiviteten trots värmen och många hundar, löptik ... katter, kaniner..., massor av det som är ovant.
Vi har bådat bjudit värdfolket på våra sämsta och bästa sidor, det är inte lätt för någon av oss att hålla ihop hela vägen.... men vi kämpar på...

För Mixos del har jag fått bekräftat att det sätt jag tänker träning med honom är, förmodligen, den rätta vägen
Terrängen bör vara "tät" - icke springvänlig.
Arbeta med bollar, inte med dummies
Jobba på vatten, öka svårigheterna, med målområden och avstånd.
Det apporteringsarbete som görs skall lyckas, för att befästa ett bra beteende. Nöta in ett bra beteende vid apportering.
Lydnad (kanske ha som mål att starta i Lkl1? -fundera på det)
Kontakt
Fjollerprojekt (eget påhitt)
Klicker
allt som uppmuntrar samarbetslusten och minskar lusten till social kamp. Cilla är en fena på att förklara hur olika bitar hänger ihop mentalt, superintressant.
Tro på mig själv, det är nog det främsta som Lasse försökt banka in i skallen på mig.


Kommentarer
Postat av: Mysak & Matte A-L

Vi är inte så lite avundsjuka och nyfikna - berätta mera, berätta mera .... :-)) Vad har ni gjort för övningar??
Ähh, jag tar nog och ringer. TIPS! Har du inte tid att prata lääänge - så lyft inte på luren ...:-))

2006-08-08 @ 09:16:53
Postat av: Birgitta

Vad kul att ni hade en bra helg! Klart du ska starta lydnadstävling! Och varför inte kolla om det finns någon klickerkurs uppe hos dig. jag ska ju gå en i Knivsta med Chessie i september.
Nu ska vi strax iväg till Cilla och Lasse på valpkurs :-)

Postat av: mixo

Ring du Anna Lena. Jag har en hel del att förtälja

2006-08-08 @ 22:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback