Ny miljö 060822

Fick idag bud om att det kommer träningsfrämmande från storstan Östersund imorgon; Cecilia och Gus skall dyka upp! KUL!!

Så dagens träning gick ut på att backa i dirigeringsövningarna- eftersom det var läge att byta miljö idag.
I morgon skall vi jobba i ännu en ny miljö , samt med störning av att andra hundar finns med.

Ny rulle fårstängsel sattes upp i skogen.

Där tränadee vi UT (m kortare avstånd)
Stopp
Framåt
Inkallning

Gripanden och, ny miljö syns!

ÖÖÖVer!, gick jättebra idag. Han börjar fatta galoppen, även om han är en bit på andra sidan och ska hoppa till mig. Försöker tänka på att han ska hoppa rakt över i anvisad riktning, för att slippa trubbel senare. Oftast gör han rätt spontant, det är bara ibland som jag behöver kalla in för att börja om.

Tove, dottern, var med och hjälpte mig. I stort sett var träningen lyckad. Jag tycker att Mixo behöver få veta att matte kommit hem från jobbet, och har åsikter om ditt beteende. Lite nonchig, så att jag får påminna om prioriteringsordningen, som gäller.

På vägen hem bjuder Mixo å bästa inkallningen alla kategorier! Han inleder med krökt svans och hög fart bortåt, i högt gräs, men på en smal (knappt hundbred) stig, dvs värsta roliga motståndet.
Test möjlighet, tut tut och döm om min förvåning och glädje när Den MAGISKE MIXO, tvärvänder på en 50-öring och kommer mot mig i lika hög fart. Jag blev själaglad, vrålar BRAAA, hoppar, klappar händer,
"den bästa inkallningen du gjort i ditt liv!!!", utbrister jag, strax innan ruset passerar mig, tyvärr.

 Min något mer sansade dotter säger med lugn låg röst, precis när Mr speedy Gonzales passerar i 120 knyck;

- Eller så inte!

Vid detta laget har jycken gått utom synhåll, tut, tut, och kommer han tillbaka bakom kröken i samma goa fart och hoppsätter sig bredvid matte.
Då startade mattes fyrverkeri av klick, godis, klappar och bus, HELA REGISTRET!
Vilket jag VET startar om det hela, men det gör inget, och det var meningen, låt det vara KUL då när du lyssnar!
Då händer det ännu mera magiska: Han gör ett snabbt 8 race, och kommer sedan in och sätter sig lugnt vid sidan, spontant. Då fick han en lugnare dos av beröm, dock såpass uppskattad att yttersta delen av svanstippen viftar.
Sedan går vi tillsammans därifrån - i total Harmoni (vackert va?!)

Vi får väl se hur Harmoniska vi är imorgon när vi ska träna med tre andra hundar. Ska hålla mig till det han kan, och se det hela som en störningsträning. Att få träna med en annan hane är vi ju inte bortskämda med precis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback