Sportlovsrapport del 2

Tyvärr mina vänner... Det satt inte i utrustningen... ;-) Skatningen gick bara minimalt bättre av pjäxorna som är högre och hårdare - men att ha hårdare skidor HELT utan fästvalla...nja...det kräver mera av muskler och teknik än jag besitter... Så när veckan är slut lämnar jag besviket tillbaka utrustningen.
Dock har jag fortsatt spinna och är riktigt nöjd med det, den här veckan har det blivit två ggr och däremellan längdskidåkning och promenad.
Mixo, den stackarn, har ett ONT sår, ett riktigt surt sådant, i bakre regionerna. Det rengörs, smörjs och äts lite penicillin. Hoppas det ger med sig på några dagar. Jag tycker att själva "varandet" lugnat sig idag på eftermiddagen. fick via Facebook tag på en tratt igår kväll. Ett nödrop kl 20,02 och 14 min senare fick jag napp!
Ulla hade lite överblivet penicillin hemma - så det har vi nu.
Tur att man bor på landet - och alla vill hjälpa. Detta med att alla känner alla är många ggr en fördel.

Planerar införnästa kurstillfälle

det kommer att handla om

Fortsatta kontaktövningar

Hundens språk
,
som jag håller på att leta bra bilder till (Tipsa gärna!!), Mixo och Vira ska få agera "visningsekipage" - som underlag till diskussion. och FFa hur vi kan begagna oss av dessa kunskaper, som hundförare.

Koppelhantering
 - olika metoder att få hunden att gå fint vid sidan. Vad är vårt mål och hur kommer vi dit?

Inkallning
 - tänka på en inlärningstrappa. Lägga upp övningar så att det bit för bit blir svårare och svårare, men att hunden hela tiden lyckas. Till detta håller jag på att fnula med ett bildspel...Vi får se hur det går.
Näta kurstillfälle är den 15 mars och sträcker sig över fyra timmar!

Igår ringde ytterligare en karl som hört talas om vår kurs, och ville vara med. Men NU får det vara nog. Vi kan inte ta emot hur många som helst och tro att det blir bra och värdefullt för alla, vilket naturligtvis är målsättningen.

Var förresten på BIO i veckan; AUSTRALIA; den tyckte jag om!!

Kommentarer
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Full fart hos dig ser jag :)

Hoppas Mixo kryar på sig, inget roligt med varande sår.

Jag är övertygad om att du är en utmärkt instruktör som verkligen kommer förberedd till kurstillfällena!

hälsningar från den "hoppande diskerskan"

Postat av: Eleonore

Hej Håsjö 261 Golden =) Rätt!?



Nej inget lugnande fick vi, vi fick däremot recept på smärtstillande (men som också kunde ge ökadade blödningar) och när vi märkte att Harry inte behövde det så använde vi inte heller det! Det var bara dumt av mig att inte låta honom få några fler dagar i lugn och ro - Harry älskar ju barn och det fick honom att börja studsa lite extra!

Men som sagt, nu ser det jätte fint ut och på tisdag tänkte jag att vi skulle in på en snabbkoll bara för att veterinären ska få se hur det ser ut och så!

Vi var till Maria Edler ute på frösön. Jag kände att efter alla djursjukhusbesök så ville jag att detta skulle bli lugnt för honom och inte en massa stress med andra hundar i väntrummet och så. Och jag vet inte...men all träning vi la ner på rädslan har visat sig vara guld värt!

Men mycket berodde nog på hur vår energi var när vi kom in och när vi åkte hem!

Tratten får iaf sitta på tills efter helgen och vi tar det bara lugnt!



Nej =) Nu blir det dags för morgonpromenaden!



Kramen





2009-03-07 @ 09:31:13
URL: http://sahlineleonore.blogg.se/
Postat av: A-L

Hallå!

Skating är helt klart inte så lätt som det ser ut! Jag har aldrig lyckats lära mig tekniken - staven ska tydligen i innan foten/skidan sätts ut ...??

Har din M slickat till sig såret? Min M har ett stort slickbehov och putsar delar av pälsen (där han kommer åt) regelbundet - som en katt. Men när han slickar "baki" - då är det stopp i ena eller båda analkörtlarna. Har varit till veterinär 4-5 gånger för att få hjälp med att klämma ur dem + få antibiotika lokalt ...

Boktips: Hundspråk, etologi i ord och bild (Renée Sjöberg); Därför gör hunden så (Anders Hallgren); I samspråk med hunden, Lugnande signaler (Turid Rugas + i senaste numret av Apportören fanns en kort artikel av Menea Mohlin "Titta inte på svansen, öronen säger mycket mer".

När jag gjort hundspråksövningen på kurs har deltagarna fått jobba ihop 2/2 med fokus på att INTE göra bedömningar utan bara iaktta och skriva ned) hur öron, mungipor, kroppshållning och svans ser ut - därefter har vi i stor grupp diskuterat oss fram till en bedömning utifrån iakttagelserna - inte helt lätt! Men det vet ju mentalbeskrivar-Hanna allt om - du får mjölka henne på tips ... ;-)

Tycker själv det fungerat bäst (blivit bäst inlärning för deltagarna) när mötet finns på film så att man kan backa tillbaka/peka/visa ...

Ha´ det!

2009-03-07 @ 15:43:09
URL: http://www.cirrusmysak.st/
Postat av: Ann

Hej Lotten! Ja, va bra att det löste sej med tratten så snabbt! Inte dumt med dessa olika kontaktnär som vi har!

Hoppas att såret läker snabbt nu!

2009-03-08 @ 00:08:00
URL: http://dansann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback