Sammanfattning....090610

Efter flera dagars intensiv förkylning så har jag börjat återfå en del livsandar och kan tänka mig att sammanfatta lite av vad som timat under maj-juni.
Det stora evenemanget - B-prov för retriever här i Håsjö gick ju av stapeln sista helgen i maj, i strålande solsken och där tillhörande värmebölja (som i skrivande stund är löjligt långt borta)

Inför ett jaktprov är det en hel del pyssel och mankemang. Personligen har jag inte haft något som helst officiellt ansvar, med tillhörande titel. Men nog 17 har man haft att sätta händerna i iallafall.

Som jag beskrev tidigare var vi ju tvungna att byta provmark i all hast. Det kräver lite tankemöda och inspektionsrundor för att finna något som fungerar. Det är inte bara EN resa till skogs det inte ...men i kombination med träning och motion för hundarna så är det ju bara KUL!

Många funkisar och startande bodde på Håsjögården, vilket vi i Håsjö SK är tacksamma för, det blev ett tillskott i kassan denna helg, tack!!

Hemma hos oss på gården var det full snurr; viltförrådet hade vi i stallet. Ett evinnerligt räknande och hängande av vilt i olika bås, för olika klasser ingår ju i förberedelserna.
Marie m fam inkvarterades med husvagnen bakom knuten, Lasse, Cilla & barnen Tobias  och Amanda hade vi boende hos oss. Härligt att få rå om dom lite extra!! Lina härbärgerades inne hos Tove...

Mitt uppe i allt går det upp ett Liljeholmens för oss:
Kalle har fotbollscup mitt i provet!!!
Janne tog hand om den biten, och skippade sin funkis roll, som jag tog istället.

Fredag: Middag för ankommande domare och annat löst fol i köket, inalles 14 personer :-)
         
    Provrutorna gicks igenom och NKL startade, med tre hundar. Som alla gick till pris; Grattis till


Eva och Korall, Ulla och Tiili samt Elvy och Jock

efter kvällsprovet satt vi en lång härlig stund på altanen och umgicks med vännerna frånnär och fjärran.
Lördag morgon, som alltid inför prov ringer klockan okristligt tidigt och tanken når en "har jag själv valt detta?? OCH VARFÖR går man aldrig och lägger sig i tid????

Provet startar på riktigt på båda rutorna, barnen skulle på ridning....när allt är på rull så
finner jag att jag kan se en hel del av proven- eftersom jag bara hade lunch att köra ut och även fixa mat till Hästfolket.

Under dagen tyckte jag att det var väldigt många bra öppenhundar - och solen lyste denna dag extra starkt på
Marie och Jod- som tog ettan öppenklass- grattis!!!
Välförtjänt (känns nästan lite som min hund oxå)

Det lurigaste i ökl provet var nog söket- där flera hundar hade lite svårt att "komma över" den stig som låg dold i söket, ett markbyte som kanske var ovant för några, de blev kvar på förarsidan av stigen- men löste uppgiften såsmåningom.

På nybörjarrutan kapade Anders och Tula åt sig en tvåa tror jag- kul, det med!

Prisutdelning och efterföljande middag...
Den lilla domarmiddagen svällde ut till en lite större middag, baserat till största delen på funktionärer och boende på Håsjögården- 47 sittande gäster!
Elvy kockade och som vanligt en fantastisk måltid när Elvy kockar!

Fa Fisk och Disk hjälpte till med servicen runt omkring.

HUr det sen gick till kan man ju fundera på men...frågan från lördag morgon återkom på söndag morgon...
"har jag valt detta själv...osv", med den enda skillnaden att känslan var ännu starkare.

Denna dag tjänstgjorde jag delvis som utläggare på ökl

En varm dag för hundarna och mot slutet av dagen sågs domaren skyla sig mot solen med paraply!

Jod fick en tvåa denna dag- och även Korall, KUL!!

Berta och Lena kammade hem ett första pris i nkl!!
GRATTIS!!!
Jock och Elvy fick även dom pris denna dag...men här sviker minnet mig vad gäller valören

Söndagen avslutades med Morsdagsmiddag på Holmstagården!

behöver jag säga att vi somnade tidigt på söndag kväll?

Måndag morgon vinkade vi av Uppsalaborna,
som vi träffar igen till kennellägret.

EXTRA kul att ungdomarna trivs så bra tillsammans


Hur gick då arrangenanget?
I det stora hela avlöpte det väl jag tycker det Lars Lilllnor skrev i sista numret av Apportören är så tänkvärt och applicerbart på så mycket i livet, så även detta jaktprov
"det finns defekter och detaljer".
Lillnor avsåg naturligtvis hur han såg på hundar när han bedömde dom,
men visst kan man använda uttrycket även när det gäller prov.
Jag tror inte vi hade några direkta defekter på provet,
men det finns säkert detaljer som vi kan finslipa till nästa gång.

För nog tror jag vi gör om det!




Kommentarer
Postat av: A-L

Fyrtiosjuuuu!!!! Sittande gäster????

2009-07-07 @ 19:11:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback