Markeringsträning i Bispgården 090709

Eva & Korall, Marie & Jod, Anne & Ockra åsså jag och Mixo samlades idag för ett rejält pass! Viltvårdare å vi....alltid så.... .-P
 Sedan vi kom hem från lägret har Mixo bara fått "vara". På tisdagen sov han sig igenom hela dagen. Jag vet ju av erfarenhet att han behöver flera dagar för att hämta igen sig efter dylika resor.

Jag skriver till största delen om det som hände i och kring oss - de andra har ju sina egna bloggar :-)).

Min filosofi innan vi körde igång var att fokusera på övningar där Mixo arbetar självständigt, med tanke på hur "låg" han varit under helgen. Så antingen markering eller sök...

Eftersom de andra också skulle kunna vara betjänta av markeringsträning, iofs i kombination med dirigeringar, så föll valet på det.

Terrängen vi valde var lagomt knepig. För er som var på Labrador WC för något år sedan, night flight, vet i vilka nipor vi tränade. I böljande terräng med högt gräs. Startplatsen var "högt upp" skicksträckan tvärsöver en svacka, eller dal, i botten på dalen ett dike, med lite vatten i och uppe på nästa höjd, 70 m bort stod kastaren. För dagen blåste det rätt friskt - vilket kan vara bra i högt gräs.

För Mixos del valde jag en dubbelmarkering direkt, med skott. Eftersom Mixo är av den natur han är, som tänder långsamt, väljer jag att höja motivationen m hjälp av med skott.

I denna terräng markerar Mixo den första helt utmärkt!! Galopp hemåt! Det ni :-D
Den andra, vänder upp i rätt riktning i samband med avlämningen, väntar några extra sekunder med skicket, så att han hinner tänka lite.. nedför slänten det bar iväg med samma frenesi...i diket med vattn blev det stopp. Men matte litade på sin hund och tänkte "han ska nog bara....likt Alfons Åberg". Mycket riktigt efter pausen inkl förfriskningar så vänder han upp i rätt riktning och går och hämtar den andra apporten, på bara någon meter när - som tur var fick man rota lite i gräset för att finna igen den- sånt är bara bra för Mixo ...Galopp igen :-)




ska bara kolla här först....


Det här med markering - det kan han verkligen! Det är hans absoluta styrka.


Viltvårdarna jobbade med samma markeringsområden och lade till en dold dirigering mitt emellan dom efteråt, lite klurigt, men det ska det väl vara när man siktar upp mot de högre klasserna :-P

Nästa gång det var Mixos tur  beslöt vi oss för att se hur en trippelmarkering skulle fungera på honom. Gissa hur förvirrad han blev när  den tredja kastades?! Mycket!! kan jag säga. Förvirringen gick ut över inlevereringarna, även om markeringarna gick bra. Han vet var dom är- men tyx ha en tendens att fortsätta letandet på väg in...för att riktigt säkerställa att han har rätt i sin minnesbild- så det blev lite svajigt resultat på vägen in - långsamt och inte lika distinkt - osäkerhet eller en inre kamp om "det ena jag vill - det andra jag skall". Nåväl det hela löste sig rätt så ok för att vara första gången.

Efter ytterligare vila gjorde vi några övningar med Maries "klot", som ska symbolisera kaninlöpor - hur KUL är inte det???!!!

Dagens belöning var ju "surknulen" från Umeå - den kan man göra mycket för.

Mixo :

-Tänk att få kuta runt med surknulen och slänga på huvudet efter förrättat värv!! DET är kvalitativ belöning det - det vore ännu bättre om någon kunde jaga mig när jag har den imunnen - men det är ingen som får det..., surtanter!


Kolla in:
Macko Och Jörgens bilder och inlägg från kennellägret

Kommentarer
Postat av: A-L

Lilla-gubben puss Kom hit så ska vi jaga dig alla 3 = vi struntar i surtanterna vi :D

2009-07-09 @ 22:27:29
Postat av: Anne & Ockra

Ockra fick nästan tag i den där surknulen, hon e snabb hon också. Tack för hjälpen den här dagen. Kul att träna med fler och på nya marker för Ockra.

2009-07-10 @ 07:52:32
Postat av: Marith

Härligt och vilka snälla bönder ni har då! Här får vi inte träna på ängarna förrän de har slagit, ingen träning i långgräs här inte.

Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Kan du inte visa en bild av den där "surknulen"?!?

Mixo är sååå välkommen till oss på lördag!

2009-07-13 @ 10:24:53
URL: http://www.famhalin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback