Snö och friluftsliv

Igår skjutsade Janne upp mig och Majsan med dogs till "Noréns stalle´", så fick vi promenixa hem bäst vi kunde utefter Bergebostigen. Dryga två timma var vi ute och gick, skönt!!

Just detta med Norén stalle - som inte finns...Vad jag kan se. Möjligen nån liten brädlapp, eller som Majsan sa: en rostig spik. Jo det föranleder mig att tänka på alla gamla minnesmärken som finns. Naturligtvis har familjen Norén haft ett stall däruppe i skogen. Ibörjan på 1900-talet, när skogsbruket sköttes med häst och släde. Så är det inte idag, men namnen finns kvar.
Det finns andra minnesmärken i skogen, som "Helena - monumentet", ett väldigt stort flyttblock, som ligger i närheten av den kvinna som bodde ute i bushen. Strax bortom flyttblocket ligger, naturligtvis, "Helena väg skäle" (Helena korsningen). Denna Helena är sedan länge hos vår Herre, men namnen finns kvar.

Jan - min man- kallar en viss parkering i Östersund för "Tempo parkeringen", och dagens ungdomar ser ytterst förvånade ut. Tempo???? Det är LÄNGESEDAN det hette Tempo. Idag ligger Hemköp där.

Idag hade jag skidorna på Tove red på Kisen och vi var ute i skogen i ytterligare två och en halv timma.

SKÖNT att det blir allt ljusare.

Igår dammade jag av apportkastaren och sköt med röda ägget, en enkel och en dubbel. Markeringsförmågan finns kvar!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jaha, så börje tjyvträninga :-)

2009-01-18 @ 17:52:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback