Kan det vara möjligt att poletten ramlat ned? 090803

Ett träningspass i blandterräng mellan ängsmark och barrskog.

innan träningen tog vi en promenad inkl lite vattenarbeten, över till andra sidan ån och tillbaka! Det håller riktigt på att ramla på plats.



Söket


Lade jag ut efter tre linjer en i skogsterrängen, en i kanten mellan äng å skog, och en i långgräset på ängen.
Under tiden jag lade ut låg Mixo "dold", jag gick i två spår och försöker slänga så långt från spårret jag bara kan. Mixo är duktig på att hitta utläggarens spår, och NEJ jag ids inte valla av området alltid. Under tiden jag lade ut så sköt jag ett skott.

Planen är, fortfarande, att öka uthålligheten, mentalt, hos Mixo. Jag mäter genom att ta tid och läser av honom.

Som någon sagt så fokuserar jag på att han ska ha "rätt attityd" till sin uppgift. Idag var han skitduktig även på söket!!!
Totalt hade jag lagt ut nio st, vilket var ända sedan i fjol jag hade så många ute , på riktigt, Det har varit många legor men ett fåtal dummisar ute under denna säsong.
Mixo har haft en tendens att tidigare "räkna in" fältet innan han plockar med sig apporterna hem. Som jag nu tränat har han varit tvungen att följa upp vittringarna ORDENTLIGT för att få ev vinst. Inte vet jag men...nu, idag, var resultatet bättre än någonsin. Attityden var rätt - fart ut och när han får vittring sänker han den och jobbar bra med sänkt näsa. Och döm om min förvåning när apporterna från nr tre och till 8 kommer in i galopp!!

Efter tre bärgade från sökarbetet bryter jag för
 
enkelmarkering nr 1

Är det så för flera än mig...att när man sagt något högt eller skrivit något här i bloggen, så blir det man sagt/skrivit plötsligt mkt tydligare, även för den (läs jag) som sagt det. Jag tänkte under träningen med Stig o Marie att Mixo inte alls är så van att ha kastare ute vid markeringar - att han tyx en smula förvirrad av kastaren.
Jag tränar mkt själv och med apportkastaren, som är ett utmärkt hjälpmedel och Mixo är ju duktig då, så det är klart att det är KUL då..inte så konstigt...

Nej just det - han är inte så van det...och hur ska han då bli van det?
KANSKE med att agera kastare...eventuellt...

Idag gick jag själv ut och var dold kastare, med skott och dolt nedslag- i skogsterräng

Därefter fortsätter sökarbetet - ännu bättre - han gör tydliga slag och följer upp vittringarna bra.
Efter tre till - så bryter vi för nästa enkelmarkering, på lite längre avstånd och till sist
.....

jag tänker att "vi får väl se" om han kan fokusera- men det gör han bra och nr 7 och 8 bärgas, varav nr 7 som ett "närsök".
Avslutningsvis ställer jag oss i en skapligt rak position mot den sista på fältet och hämtar n den på

Linjetag, perfekt!!


Å då får man det bästa!!!!

SURKNULSLEK

:-)))

AL -vi måste få lägga in en beställning på en ny - den här kommer inte att hålla för alltid

Kommentarer
Postat av: A-L

Det fixar jag så fort vi är tillbaka i Umeå :D :D

2009-08-03 @ 22:30:44
Postat av: Birgitta

Intressant läsning, även om jag inte riktigt hänger med i svängarna.... Om du nu är kastare, vem skickar hunden?!?

Efterlyser fortfarande en bild av den där "surknulen"...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback