Sisyfos - ett arbete tar aldrig slut

58176-108

Sisyfos har trotsat den mäktige överguden Zeus. Som straff för sin hybris (sitt övermod) döms han till att rulla en tung sten uppför ett högt berg. För att klara uppgiften tvingas han använda alla sina krafter. När stenen knuffats upp på toppen av berget rullar den ner på andra sidan och Sisyfos får börja om från början. Detta arbete får han fortsätta med i eviga tider. Man brukar säga att ett arbete som man inte ser något slut på är ett "Sisyfosarbete" Men Sisyfos kommer på ett sätt att undgå sitt straff. Genom att bestämma sig för att detta kroppsarbete är det roligaste som finns så har ju Zeus därmed inte lyckats sraffa honom.

Jag är lite inne på Sisyfos tanke när det gäller ett aldrig sinande berg av tvätt. Jag ser film samtidigt, och vips  klarar jag kubikmeter  efter kubikmeter.

Kommentarer
Postat av: A-L

Vad klokt!
Det är något jag själv behöver just nu - ändra inställning till "klumpfoten" ... ;)

2008-05-02 @ 13:22:00
Postat av: Lotten till AL

Med klumpfot har du kanske läst en bok? Städat en låda? Sett en bra film? Jag vet att du ringt ett samtal extra till en vän...
Always looking at the bright side of life

Klämkäck så man bara dööör

2008-05-03 @ 09:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback