Från klarhet till klarhet 080509

Det händer mera i träningssammanhang än jag hinner skroiva ned.

Mixo går just nu från klarhet till klarhet.

Vi har "debuterat" på Mocktrail, som vi ordnat i en av våra träningsgrupper. Den övningen började vi med det "förhatliga" Walk up. Mixo höll skapligt ihop, vi kan iallafall delta. Någonstans mitt i "jakten" bröt varje ekipage för att skickas på ett linjetag. Det gick jättebra. Fantastiskt kul att kunna delta, att vara med på lika villkor som andra.Mixo tar slut mentalt ganska fort, men det funkar ändå rätt bra, vi kan som sagt delta iallafall.

Vi har varit på samträning med RR, och tränat lite knepiga markeringar, i böljande terräng, där man(förare och hund) bara ser övre delan på dummisens kurva  (sinus ?) när den kastas, vi klarade även en dubbel då. Fast...i den första omgången så visade det sig att Mixo markerade och fann, grep jättebra men förvandlades därefter till en stel pinne, förutom i käkarna, som tydligen frölamades, eftersom dummien ramlade ut. Ett gryt, räv eller grävling låter jag vara osagt, var precis i närheten. Mycket distraherande, och skrämmande.
 Vi gjorde om övningen på ett lite annat ställe.

image114

Matilda och Vilja, Paulin och Tindra beskådar markeringsövningar.

image115

Viska sitter och spanar efter matte. VAR är hon nuuuu då ? ;)





På måndagarna har jag lyckats roffa åt mig ett elevens val på skolan som heter "hundsport" , vi är fem-sex ekipage. Där skolflickorna har med sina egna hundar. Vi åker till brukshundklubben och tränar. Mest blir det förstås Agility, det är det tjejerna tycker är roligast.

Och igårkväll så hade jag tinat upp lite småmås och en and.
Marie och Ulla fick nys om detta och dök upp till en av dessa träningskvällar som ibland blir så bra, de som skiljer sig ur mängden när man tänker tillbaka. Ett helt underbart väder!!

Först så gjorde vi en walk-up med dummies. Jag och Mixo håller på att anpassa oss, igår var han lika god som någon annan på linjen. Han flippade inte ur, mera än när jag ger trippla kommandon, och då kan man ju fråga sig VEM det är som egentligen flippar ur?! =)

Vi körde memory och markeringar samt fotgående.

Efter lite sådan uppvärmning så plockade vi fram fågel och körde synliga linjetag av en massa olika varianter på dem. Mixo är då något övertänd och motiverad, så jag tar det säkra före det osäkra och skickar honom från långt håll och springer sedan närmare för att möta upp när han är på väg tillbaka med fågeln. Allteftersom jobbade vi oss längre och längre ut. mitt uppe i all laddning så har han varit lite tveksam till änder på land. Jag gav Marie jycken och sa: lös detta! Ibland kan det ju ha låst sig mellan förare och hund. Låst kan ju vara ett starkt uttryck, eftersom tillfällena till låsning har varit så få eftersom Mixo har varit helt galen tidigare med allehanda vilt.
Efter ett fåtal försök så grep Mixo anden och då var det helt tydligt att han hade för avsikt att komma till mig med den, han stretade och drog i kopplet som Marie hade honom i, för att komma till mig. Vilket han då fick, med and och allt. Efter några omgångar så apporterade han även dem utan minsta bekymmer.
jag tror det kallas för viltintroduktion....

Kvällen avslutades med någon forma av arbete med dummie för alla. Någon vis har lärt att det är ett bra avslut på en vilt träning, att fortfarande låta dummien ha ett värde.

ja jag tycker att vi går från klarhet till klarhet just nu. Flera av våra akilleshälar håller på att lösa sig.

och imorgon är det tävling-i lydnad! Inte ett jota har jag tränat denna vecka, fullt medvetet. Idag ska vi köra igenom programmet en gång, och sedan får detbära eller brista. Det är ju för f** en hobby! Det får man aldrig glömma.


Kommentarer
Postat av: A-L

Ååhh, vad roligt det låter!
Vi håller tummarna (även fast jag inte tror att det behövs) för er imorgon!
Hälsa Ylva att det var ett bra namn de valt ... ;-)

2008-05-09 @ 12:06:41
Postat av: Lotten till AL

det kan jag hälsa-men vad gäller saken? Namn på vad?

2008-05-09 @ 13:24:28
Postat av: A-L

Haha, då vet jag något som inte du vet ...=)
Hur har det gått idag??

2008-05-10 @ 16:09:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback