Helhetsintryck i eftertanken

I samband med Mixos unika egenskaper har jag ju under vårt ännu rätt så korta liv tillsammas kommit fram till att jag måste anpassa träningen efter den hund jag har. Så är det förhoppningsvis för alla! Kruxet är att det inte finns så många som just min Plixeplox. Med både styrkor och svagheter.
Som gudasänd kom Hanna, van och dokumenterat duktig på att läsa hund, och ger mig bekräftelser-TACK! Det var första gången vi sågs, när Mixo var året och MH beskrevs och den andra gången i somras hemma hos Höghedens. Nu tredje gången har vi varit tillsammans flera dygn och jag har tillskansat mig lite ett som varje.

Som helhet blandas träningstips med mentalitetsfunderingar


Jag har ganska länge förstått att Mixo behövt blåsa ur kroppen innan ett träningspass.
Då kan det vara toppen att börja passet med långa fartfyllda inkallningar/rapport/budföring eller hopp.
Ett bra alternativ till att gå en promenad, eller rasta sig i skogen lös och ledig, cykling, simnig etc.
På så sätt är det hela avgjort under mera ordnade former. Och egentligen snabbare avklarat!
Riktigt hur detta hänger ihop med hjärnans funktion minns jag inte riktigt, att det är nödvändigt för M, är däremot helt klart.

Ska jag träna linförighet/fritt följ-ta det mot slutet av träningspasset. Då är kroppen urblåst och det blir lättare att koncentrera sig.

Externbelöningar-funkar skitbra för oss. Jag har ju på eget bevåg använt mig av det sedan Mixo var drygt ett år, självlärd. Mycket blev bekräftat. Bl a i dirigeringstecken träningen som Tuula och Leija jobbade med, så har jag gjort. Trial and error. Det som jag inte fullt ut jobbat med är att fullständigt utesluta Nej kommandot-att det räcker med utebliven belöning, så även där har jag lärt mig nåt!! En himla tur att jag jobbat så med det som jag gjort, vilket betydde att metoden var välkänd för Mixo-och lätt att plocka fram (men att den skulle gå att använda vid själva gripandet av apportbocken var något HELT nytt och fascinerande för mig. Jag har inte riktigt samlat ihop mig om det ännu-så att jag kan skriva om det. Man kan nästan säga att det var en uppenbarelse. Det funkade fastän jag tänkte "stora larmsignalen på". Men detta kommer även det inom kort...)

belöningsriktning -åt vilket håll vill jag att hunden ska rikta in energi? Ha belöningen i den riktningen

Ge mikropauser - bekräftat! Det räcker med någon minuts frigång. För Mixo innebär paus att få springa ur sig. möjligen klurar han på de uppgifter vi utfört samtidigt som han springer och jämför det med Doberman. Jag själv jämmför det med hästens tuggande, när den tänker!

Att rya och hojta åt Mixo får honom att "fly". Det handlar inte om att han "ger mig fingret" som både jag och många med mig tolkade det som i tidigare år. Det handlar om att när han inte är helt klar över uppgiften, eller känner sig osäker av någon annan orsak. Vilket iof sig kan verka motsägelsefullt när han har ett sådant MOD i andra situationer (som att baxa hem en Kanadagås 100 m ute på en sjö, eller forcera en tät vass).

Mixo har en HÖG nyfikenhet - vilket är oxå en styrka (med på det mesta utan krusiduller) men även en svaghet (när det står nya fräcka partyhattar på planen =))

Ny plats-nya intryck. Jag hade möjlighet att visa  hur Mixo spontant agerar när vi kommer till en ny plats..och den måste verkligen kollas av, så att det inte lurar nåt i varje buske, eller bakom varje hörn.
Han r som han är, och om jag fick välja bort detta så skulle jag göra det. Grejen är den att om jag inte ger honom denna möjlighet, så tar han den vid första bästa tillfälle-alternativet är  annars att inte träningen funkar, pga av att miljön stör ut honom.


Var tydlig när träningspasset är över, även när det är tillfälligt "slut".

Förbereda på vad som kommer. Nu ska vi gå , klar? Ordet klar betyder snart ska vi gå "fot".

Använda rätt fot vid rätt kommando. Vilket för oss är v fot-hunden stannar. Höger fot hunden med.

Timing, timing, timing-ständigt denna timing!!


Nya tankar blandat med gamla och en del nygamla. hur som helst har jag vaknat till liv i lydnaden och ser framtiden an med tillförsikt =)

I kväll har vi tränat inkallning med ställande. Jag använde nu handen igen (uppdatering) och även klickern. Skitkul! sa Mixo!! Det blev riktiga tvärstopp i kväll!! Inomhus har vi tränat linförighet och pportbock. Lika kul det! Han agerar verkligen som om precision är fest!! Magiskt eller Mystiskt??


Kommentarer
Postat av: Saida

Hmmmm......den där lilla läderhistorien "typ bruksigt" - kolla i din vita tygväska - den som du hade dummies i förut.

Kan tyvärr inte se var väskan är.........:-)

2008-03-12 @ 09:17:49
Postat av: Hanna

Min tanke för M's del om att blåsa ur kroppen under lite ordnade former är nog just att han har lite 'hyss' för sig innan han har sorterat in i hjärnan vad det är som skall utföras. Så att 1 låta honom 'bavvovvooa' bort alla spöken & skurkar på egen tass och sedan som nummer 2 få göra en explotionsövning där hjärnan inte behöver vara helt med underlättar troligen för grabben att komma i rätt mode för nästa övning. Då är frustrationsenergin (förhoppningsvis) rellativt låg, han har koll på läget och som bonus på allt får han springa fortfort och få belöning för detta.

2008-03-12 @ 11:17:56
Postat av: Lotten till Hanna

attans! Jag som var inne på rationalisering...;-)
ALDRIG får man gena...:)

2008-03-12 @ 13:15:15
Postat av: Saida

Man kanske skulle byta arbete........ :-)

2008-03-12 @ 23:26:36
Postat av: Fia

Det ska bli roligt att få "glo" (citat Hanna)lite på er i sommar, jag tror vi har mycket att lära!

2008-03-15 @ 22:25:32
Postat av: Jörgen & Macko

Tack för besöket hos oss!
Jo, det är så det såg ut hos oss idag.
/Jörgen

Postat av: A-L

Hur har du gjort för att fågel ska ligga stilla i munnen? Har du klickat? Tror att jag läst någonstans (hittar inte nu när jag letat) att ni suttit med klicker och duva ...?

2008-03-18 @ 07:37:18
Postat av: Lotten

Jo
det var i somras i samband med duvjakten hos Lasse

2008-03-18 @ 08:53:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback