Vatten, idioti och skakande upplevelser =)



Vilken värme!!

Nu är sjön fullt badbar även för tvåbenta. Efter middagen blir det ett snabbdopp för barnen i första hand, men då är det ju så lämpligt att även Mixo får träna lite vatten.

Tidigare dagar har jag mest kastat markeringar med bollkastaren. Men nu har vi återbekantat oss med vattnet såpass att vi kan börja jobba på allvar.

Medan Mixo gör sina behov i närområdet kastar jag ut 3 st (ljusgröna bollar), dolda apporter i ett område.

Första övningen för dagen, helt idiotiskt upplagd, om jag får säga det själv. Gör man dumma övningar så får man ju ett resultat därefter...

Jag kastar ut en markering, märkt 1.

Därefter förflyttar jag mig efter stranden och har för avsikt att skicka ut Mixo på de dolda bollarna.
Skickar ut. Mixo tar , självklart!!, sikte på markeringsbollen, som han vet om. Jag får stopp en gång, två gånger, tre gånger. Men på den fjärde så täpps öronen igen (vaxpropp?) och Mixo hämtar markeringen ist för att bry sig om mina försök till kontakt. Det kan man inte klandra honom för, matte är ju en ren idiot, som lägger upp övningen så.
På land funkar funkar ju dylikt, men på vatten-nej inte ännu.

När väl markeringen var bärgad, så var det fullt möjligt att skicka ut honom i området med de dolda bollarna. Först rakt, sedan bytte jag position och skickade snett emot samma område och den sista gjorde jag så att jag kastade en landmarkering först, som han inte ick ta.
utan första skulle den dolda vattendir (i samma område) hämtas. Efter utfört arbete så hämtades även landmarkeringen-no problems!

Avlämningar - på land har vi inga problem alls. Det var den där Kråkan då...
På vatten så håller jag på att försöka programmera om honom. Mixos spontana  reaktion är att hålla i. Står jag inte i strandkantaen, så skakar han sig först, med apporten i munnen (risk för kass vilthantering framgent). Omprogrammeringen går till så att jag testar nåt som jag tror härör från nån instruktör på Labrador Working Camp; at klappa på insidan låren. Vad nu DET ska va bra för? Vad vill man eg då??? Hursom- det får Mixo att inte skaka innan avlämningen, vilket var syftet. På så sätt kan han gå en bra bit upp på land oxå innan han lämnar/skakar.

Vi får väl se om omprogrammeringen lyckas.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Oj, nu har du gått från skisser till rena rama konstverken ...:D Var det datanörd du kallade dig för nå´t år sedan? Syns då inte när du börjar rita på datorn ...;-)

Känner att det börjar suga rejält i Håsjö-tarmen när jag läser om era träningar - jag vill också! Å´ på nå´t konstigt vis så fungerar i stort sett allting när vi kommer dit - de´ e´ nå´t magiskt ...:D

2008-06-04 @ 07:52:11
Postat av: Anonym

A-L var det

2008-06-04 @ 07:54:01
Postat av: Marie

Klapp på insidan låren gör att man bresar ju och då finns ju ingen "vägg" att gå mot = enklare att komma in mot "öppet mål".



Det är fler som har ett sug i Håsjö-tarmen, länge sen man var dit.........märkligt :-)

Postat av: Lotten

Marie - tyche du ja e bre som en lagårsvägg, annars ?! =) =)

det funkar iallafall, fast jag känner mig lätt obscen - och hoppas att ingen ser... Stå där och klappa som en inbjudan...till VAD???!

Håsjö är öppet i stort sett alla dagar. Välkommen! Magiskt är det oxå, i stort sett alltid.

2008-06-04 @ 09:44:48
Postat av: Lotten

Marie - tyche du ja e bre som en lagårsvägg, annars ?! =) =)

det funkar iallafall, fast jag känner mig lätt obscen - och hoppas att ingen ser... Stå där och klappa som en inbjudan...till VAD???!

Håsjö är öppet i stort sett alla dagar. Välkommen! Magiskt är det oxå, i stort sett alltid.

2008-06-04 @ 09:45:05
Postat av: Lotten

Va blev det nu då? dubbla insatser??!!

2008-06-04 @ 09:46:16
Postat av: hanna

hmmm, jag måste erkänna att ett brett leende spred sig över läpparna när jag fick en inre bild av L vilt klappandes på innsidan av låret och M plaskande upp ur vattnet...

Du/ni får nog göra en liten (ev privat/ slutet sällskap) uppvisning av detta beteende när vi ses. Jag bara måste få beskåda detta!!!!

2008-06-04 @ 11:08:04
Postat av: Fia

Instämmer med Hanna, och jag vill gärna ingå i det ev privata/slutna sällskapet som får se hur det går till. Kan ju vara något som är lämpligt för lilla L också :)

2008-06-04 @ 22:46:00
Postat av: Marie

Hmmm..........frågan är vem som inbjuds - Mixo eller Janne :-)? Å då ä ju frågan om VAD som inbjuds till??? :-D

2008-06-04 @ 23:05:48
URL: http://virus.blogg.se/
Postat av: Eva & Korall

Tack för träningen i onsdags eller var det tisdags. Det var bra hett, men Mixo och Korall blev ia rejält blöta. Tack för alla goda och genomtänkta råd, jag har en tendens att gå för fort fram och jag behöver hejdas lite. Stadgeövningen med Korall gav resultat, men hon var lite lätt i rumpan emellanåt, men för övrigt tyckte jag det gick bra. Du gör ett otroligt bra jobb med Mixo och han kan allt du ber om.



//Eva & Korall

2008-06-07 @ 15:43:35
Postat av: Lotten till Eva

Tack själv!

Har nyss letat käpparna febrilt...

Tills jag kom på att de stod kvar ute på lägdan. Tove o Mixo har kört lite "hemma" agilty. Den självbelönande jycken fann en fin belöning på farstubron; En kul prasslig påse med Toves nyss inköpta skolavslutningskjol inut. Hur kul blir inte den, om man tar och slänger den några varv runt munnen? =9

Behöver jag säga att lill matte inte tyckte det var riktigt lika kul som Mixo?

2008-06-07 @ 16:12:49
Postat av: tove

dumhund!:@

2008-06-07 @ 17:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback