Svävar på ett moln :) 080615

Alldeles nyss hemkommen från två träningesdagar i Bispgården. Vi höll till i Annes och Evas slakteri, som för utom ett slakteri innehåller allt från skotork till 8 sängplatser. Ett perfekt ställe att hålla till på, tack för gästfriheten Anne & Eva!

Samling på lördag kväll:

Eva  och Korall
Ylva  och Viska
Ulla  och Pärla&Tiili
Lena och Berta
Marie och Jod
Anne och Windy
Jag och Mixo

Vi beslöt oss för att köra en markeringsövning "på linje", med en Kråkstation, på ett rejält avstånd, en Vitfågelstation, med dold kastare, över en väg, bakom en rotvälta, en dummie station med dold kastare.

Övningen gick till så att

skott kommer, linjen vänder upp mot skottriktningen, kast kommer, linjen vänder bort från kastet Linjen beslutar vem som ska skicka sin hund, denne vänder om och skickar.

Mixo klarade allt mycket bra! Markeringsförmågan finns där.
Han tom knallapporterade vid några tillfällen (!!) Han kom ända fram till "mål" vid ett tillfälle, men i min lilla värld, så gör det mindre. Det var riktigt spännande att ligga på och vara beredd..Det var ett tag sedan.
Vid ett tillfälle, när det var Mixos tur, så knallade en annan hund. Det var Pärla-men det gör inget alls (jag tycker så mycket om henne). Jag reagerade helt instinktivt och vrålade rakt ut på Pärla...en hel ramsa, som fick både Pärla och Mixo att vända om i sin viltfinnariver och gå hem till sina respektive mattar.
Mixo får beröm av mig för att han lyssnar och jag ka skicka honom igen, han fixar grejen, snyggt o prydligt. Det är då jag vänder mig om till Marie och säger, för första gången denna helg, "VEM behöver en labbe ;-)" (Det är tur att man har kompisar som tål lite...;-)
Vid något tillfälle fick jag påminna honom om färdriktningen tillbaka med vilt, men i det stora hela så funkade det jättebra. Mixo var med i två omgångar.

Kvällen, då även Sara och Bobo anslöt sig till oss, avslutades med grill, mat, dryck och många glada skratt. Vi sov över, de flesta av oss för att fortsätta träningen idag.

Ulla och Lena m hundar kom inte tillbaka idag istället kom Rune och Anna-Lisa, med tiken Indra från Bräcke och två nytillkomna förare från Sollefteå med varsin Flat (inga hundnamn kan jag minnas); Jeanette och Bitte.

Vi gjorde om samma markeringsövning idag, på ny plats med fyra stationer. Mixo fick jobba i första laget/linjen, med de två nya jyckarna. Mixo är lös och helt exemplarisk i sin lydnad hela dagen.

Station ett : Dold kastare, skott, markering över vassrugge, vatten och vassrugge igen (and)
station två:  Synlig kastare, skott markering på blankvatten, över vass (vit fågel)
Station tre: Dold kastare In i tallskog, lite längre avstånd (kråka?)
Station fyra : En nära markering, utan skott, synlig kastare i tallskog (kråka)

Markeringarna gick jättebra. Precis när jag stod där så insåg jag att "jag står på linje!! Det är nya hundar!!! jag deltar =)))!1 Markeringarna gick toppen för Mixo! Inlevereringarna från vatten, genom gungflyn till vass...tja.. det får vi träna på- men när jag är på bettet och anstränger mig, så får jag  det som jag vill ha det! Visst syntes det på Mixo att det var nya hundar med, men inte mycket. Det går att hantera nu. Jag kliver ur linjen, framför den när han går ut, så att jag finns närmare honom när han kommer in, när jag ser att det behövs. Ingen jättgrej det heller idag =)

Idag så lärde jag mig att under tiden Mixo markerar kastet, och jag vet att vi ska vända om, så kommenderar jag fot, när fågeln har vänt i luften. "Fot" är ett starkt kommando, och positivt sådant, så då vet han vad han ska göra härnäst. För oss funade det, idag.

Lunchpaus!

Efter lunch hade ett gäng av oss satt ihop lite övningar ute på rutan.

Det är nu karamellen kommer!!!!

När jag når fram till rutan så möter Rune upp mig och säger "de andra säger att du kan se till att din hund hämtar den apporten som ligger ute där, på den där holmen" ( som de uppenbarligen inte fått in...under den tid jag blev fördröjd i stugan. Jo, det har de säkert fått med hjälp av Anna-Lisas pensionerade  elit Tjoxa-men de hade sparat den till oss, tack! )

Holmen, med vass låg en bit (45-50 m ?) ut, de hade skjutit ut en apport med apportkastaren tidigare.
Jag tänkte "ja, vad f*n, det skulle kunna funka!". Ber om ett skott och skicar ut Mixo.
Han simmar helt rakt ut, enligt mina anvisningar, landstiger holmen, tar tecken och närsökssignalen, söker...finner...!
Jaha säger Rune "Då är det bara resten kvar då", och ler illmarigt.
Jag ber om tankeråd, om det behövs, eftersom Mixo kan tänkas lämna apporten på holmen och komma utan tillbaka.
Men se icke, sa nicke! Han bara kliver direkt i vattnet och simmar tillbaka och levererar i hand på en mycket stolt och långhalsad, rörd matte!
Det arbetet var det helt klart "BACON status" på!!
Så oerhört roligt att känna att varenda en av de som fanns på plats verkligen unnar mig och Mixo lite framgång, efter allt slit. Maries gubbe, Stig, anklagade mig för att se mallig ut. Jag svarade att "Det är jag också, och för andra gången denna helg så fick jag säga - "VEM behöver en labbe"? ;-)

Därefter fortsatte framgångsvågen på fältet där Mixo jobbade i par med Viska de fick gå omlott. På så sätt att efter greppat vilt på den där ute så skickade nästa förare sin hund.
Jag har inte tränat kanin på Mixo, annat än hemma på gräsmattan, så jag bad Marie att vara lite kaninstekspolis.... Det var den första apporten Mixo fann, och jodå..det var rätt så intressant, men löste sig på ett inte alltför knöligt sätt. När Viska tait två vilt, så bytte hon och gick och tog ett linjetag, åt ett annat håll. Medan vi fick jobba ostörda vidare. När hon kom åter (och vi apporterat 4-5 vilt), tog hon vår plats och vi fick ta linjetaget.

Linjetaget var kanske 40 m långt, in på en myr och målet var en smaskig kanin. Kaninpolisen fick nytt jobb, men det visade sig vara helt i onödan, Mixo grep och sprang till matte direkt! =))

Därefter fortsatte sökarbetet. Rune var smart och avfyrade ett par skott under vår transport tillbaka, vilket gjorde att motivationen steg ännu mera hos Mixo. Viska jobbade på fältet, vi tog hennes gamla plats och fortsatte fältarbetet. Fick tips om sökriktningar och Rune hade skjutit , längst ut, så Mixo tog det vilt som låg längst bort.

Under första delen av sökarbetet så var Rune och Marie lite utav riktningsfinnare för Mixo, de manade honom  i riktning mot mig, lite försiktigt. Men i slutet av sökarbetet så gick det av sig självt. Mixo har ju en disposition för "vill ha själv", men det känns nästan som detaljer kvar av detta nu.




Jag svävar som på moln!! Mixo och jag har nått en stor milstolpe idag! Jag tänker suga länge på denna karamell, utan att skämmas det minsta. Vi har verkligen slitit och haft många duster, vägen har varit lång, uppför och krokig.
Idag känns det som om det har varit värt varenda steg och varenda minut!!

Det var prat om jag vilje sälja honom idag? Inte ens ett hårstrå är till salu.

PUSS PLIXEPLOX!!

och TACK till er, träningskompisar, som stått bredvid mig i vått och torrt. Vi är inte i mål ännu, det vet jag. Men utan er skulle jag kanske aldrig orkat.

Kommentarer
Postat av: Eva & Korall

Du kan gott gå med högt buret huvud att bra tag framöver för vi tycker att du och Mixo gjorde kanonbra arbeten idag, vilket team!!!!!!!!!



Vi får göra om detta! Ha en skön midsommar!



Kramar Eva & Korall

2008-06-15 @ 20:39:44
Postat av: Marie

Ja, du vet att idag skulle jag ha kunnat tänkt tanken att äga en gyllengul jag med :-) - trots lukten :-)



En riktigt ljuvlig dag där jag måste säga att alla andra kom lite i skymundan efter lunchen - med all rätt!!!

2008-06-15 @ 21:17:35
Postat av: Mixo till Marie

Jag kan rapportera att min odör är puts väck, efter två omgångar schampoo och en balsam. För att reda ut lockarna, du vet ;-)

2008-06-15 @ 21:26:48
Postat av: Fia

Gud va roligt att läsa detta! Så himla glad att det går så bra för er!! :)

2008-06-15 @ 21:59:25
Postat av: Susanne

Ni verkar ha haft en helt underbar helg! Så KUL för er att det har gått så bra!! Du ser här att Din ihärdighet lönar sig till slut!! Stort GRATTIS!! :-)

Postat av: A-L

... och A-L, hon blir rörd hon ...

Kram!

2008-06-16 @ 21:49:04
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Vilken underbar känsla! Jag som tyckte allt verkade helt suveränt innan du skrev om "karamellen"!

2008-06-17 @ 14:41:12
URL: http://www.famhalin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback