Historien om mössan...

Måste dela med mig av en historia som jag går och småfnissar åt...




Under ett träningspass så ser Ylva medlidsamt på Ulla, som i sin tur bär huvudbonad.
Ylva ser att Ulla besväras av densamma och säger


"KLå (rullande jämtlands L) mössa di?!"

Ulla (uppväxt i Stockholmsförort) lyssnar....
Spärrar upp ögonen...
Ser ut som en fågelholk....

Ylva finner sig snabbt som ögat och byter genast till ett språk som Ulla förstår:

"Kliar mössan?!" (nu med Stockholms dialekt)

Ulla, liksom vi andra gapskrattar...
eftersom hon nu förstår vad det pratas om, och

Ja! Mössa klådde!

Kommentarer
Postat av: A-L

Det är inte lätt att vara 08 ... =) På jobbet hade vi en sköterska från Stockholmstrakten och när hon första gången träffade en anhörig från Jämtland (våra patienter pratar ju inte så mycket) fattade hon ingenting ... Hon frågade t.o.m vilken dialekt det var - om det var gotländska ... ja jisses Det arbetspasset fick jag tolka, sen placerade vi henne hos en annan ...

2008-06-25 @ 08:13:01
Postat av: Fia

Här nere i södern är det flera som gissat att jag är från trakterna kring östersund... Det ni... ;)

/Fia (uppväxt i stockholmsförort)

2008-06-25 @ 09:24:24
Postat av: Lotten

Vad bra Fia! Då har vi tre ingen språkförbistring att frukta :).

2008-06-25 @ 11:16:53
Postat av: Börje

Hej Lotten!

En kul grej fanns i min mail idag. En tjej gogglade runt på nätet och sökte på Håsjö. Hon hittade mina bilder som jag tog förra sommaren hos er. Hon tyckte sig känna igen eran gårdsplan där Kalle spelar boll och utsikten ner mot sjön.

Hon har slåkt i Håsjö visades det. Världen är bra liten.

Vi ses snart. Börje


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback