Höghedens /Guns Choice Kennelläger juli 2008 Fredag

Nu har jag landat hemma efter en hel del aktiviteter i juli :)

Börjar med kennellägret, bilder från detta är mest troligt knäppta av Jörgen Andersson, Mackos husse. Vill du se alla bilder från kennellägret som han har, klicka då här till höger.

Jag fick åka med Anna-Lena och Mysak, Mixos bror, hemmahörande i Umeå.
En mycket trevlig resa tillsammans.
Vårt mål var SBK:s kursgård i Kydingeholm. Ett alldeles fantastiskt ställe att kuras med hund på!! :))

Fredagen ägnades åt lite lydnad på förmiddagen.
Samling var kl 13,00. Vi var några som var på plats i god tid och hade möjlighet att nyttja eftermiddagens instruktörer, för privat träning redan på förmiddagen.
Jag bad om stöttning i fotgåendet. Fick lite tips av Hanna (matte  till Dino) och Lena (matte till Papaya). Både Lena och Hanna är mycket duktiga och erfarna lydnads/bruksinstruktörer med både metod (positiv) och inlärning som passar mig utmärkt!
Ffa Hanna, som känner mig bättre, har en förmåga att kunna kritisera/ ge mig feedback på ett sätt med humor och allvar i en härlig blandning, som gör att ja verkligen tar till mig det Hanna säger. Ingen skugga faller över Lena! Hon r så oerhört proffsig och har  väldigt många olika metoder och infallsvinklar på hur man lär hunden, funkar inte det ena så har hon en uppsjö av metoder och inlärningssätt att ta till. Tyder på ett humanitärt och ödmjukt förhållningssätt. Att ha dessa förmågor som instruktör är helt suveränt. Många är själv duktiga hundförare, men inte alla har förmågan att välja metod efter det ekipage man har framför sig. Många verktyg i ryggsäcken fick jag!!

Vid samilinge  så är vi ett 25-30 tal hundekipage.
Jag kände att jag fått min beskärda del redan på förmiddagen så vi tränade lite lydnad, men sedan gick jag och, en ny trevlig bekantskap; Tina, med hunden Bambi ur L -kullen, och Jörgen & Macko på lite apporteringsträning.

Trots att jag lyckades få till den ena elit övningen efter den andra, så klarade Mixo av nya mijön och hundarna riktigt bra.



Något jag verkligen är nöjd med Mixo med är att han har en jaktlydnad som jag faktiskt är STOLT över, så det så!! =)
När vi jobbar är han lös. Fast i skott och kast, håller sig "med mig", när jag så anmodar. Jag kan lägga honom lös en bit bort från övningarna och själv vara skytt och kastare åt andra. Han ligger där han är tillsagd att vara, tills dess att jag säger något annat =)

Flera hörnstenar som vi har i apporteringen är  stadga, tystnad, hundtolerans, avlämningar.


Jag & Tina (ej att förväxlas med min andra kopmis :Pudel-Tina) och Mixo & Bambi, efter förrättat värv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback