Höghedens /Guns Choice Kennelläger juli 2008 lördag


  • Lördagen inleds av Sören Norén och Lasse Johnsson på trappen av  Kydingeholms huvudbyggnad.

    Numera tillhör vi de äldre kullarna (L-, M- och N kullarna) som under lördagen fick ledning av Lasse.


    Lasse och jag i samspråk om hur vi skall lägga upp övningen för att det ska passa Mixo och mig så bra som möjligt. Har Lasse tur, får även han något att säga till om.... ;-)

    Lasse bjöd på en kavalkad av företrädesvis markeringsövningar, med olika svårighetsgrad.
    I dagsläget har jag tränat många gånger för Lasse. Han är fantastiskt ödmjuk, läser hund på ett enastående sätt. Han har massor av erfarenhet, och bygger upp övningar så att det skall lyckas för hunden.

    Att vi setts många gånger gör att vi skaffat oss en jargong..., som är rätt så skoj. Mycken munhuggning...blir det...


många av övningarna kände vi igen, helt naturligt. Dock tog jag till mig några russin ur kakan även denna gång.

Att markera på rad, linje, vilket innebär att gå över gammal lega. Något jag hört och kanske även gjort, men det har legat lite längre bak i huvudet.
Att inte alltid ha kast som är höööga, utan mera i midjehöjd och delvis dolt, så att det för hunden blir en rörelse att följa upp.
Att göra en krutdoft i/på apporten som ligger på marken.

Lördagen var ingen riktigt höjdar dag för mig och Mixo. Mixo var loj och seg, de första övningarna blev inte ens genomförda. Han började bete sig som "vanligt" när vi tränar för Lasse...

Vad nu detta beror på kan man fundera över...frågan är om det ligger hos mig, på ett omedvetet plan.

dock så fick jag en del kred för att jag tänkt/agerat rätt.
mixo behöver mycket motivation för att göra ett bra jobb. Att jobba med skott är rätt, just nu, för oss.

Dagen gav mig även en funderare i att Mixo har börjat fråga mig om vägledning lite väl ofta. DET låter ju helt otroligt med tanke på hur han varit fullständigt ur hand...
Lite mindre dirigeringar ett tag kanske...Måste tillstå att Jörgen var på mig lite om detta redan under fredag kvällen... så Jörgen...Ja, jag SKA ha mera is i magen nu ett tag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback