Markering ochlinjetag 080126

Samträning kl 11,00 vid Röda förråden i Ragunda.
HUndar: Mixo, Viska, Pärla, Tiili, Disa, Driva, Bobo och Tindra.

Vi startade med en promenad och avrastning för alla.

Första övningen var en enkelmarkering med synlig kastare och dolt nedslag (bakom en rotvälta). Vänliga matte erbjöd sig att kasta först (misstag!). Lämnade Mixo hos Tindra och matten. Det blev inget bra för Plix. Snacka om att jaga upp sig...han skäller inte, men har oerhört svårt att sitta stilla. Det hade varit bättre att ta med Mixo till kastar platsen.
Nåväl - är huvudet dumt..Mixo gick naturligtvis upp i stress. Hans sätt att hantera stress/obehag är att få överslag som följer, andra hundar piper ...alla har nog något kors att bära på.

När det var vår tur för övningen så hade jag varit hos Mixo under det att två hundar apporterat, så något hade han ju taggat ned,men var ännu flåsig.

Såå...det fick den påföljd att första övningen fick upprepas för Herr Högheden
Här följer en beskrivning av händelseförloppet.
Apport nr
               1         inte särskilt distinkt markör, uten det blir ett vid cirkel kring nedslagsplatsen. Ylva skrattar åt Mixo, eftersom han tydligen MÅSTE hoppa över trädet hur många ggr som helst. Hoppa är ju skoj ! När han väl finner och griper så tar han högervarv, pinkar och kommer därefter in. Gör om!!

                2        Bättre markering, men ett rejält återfall i beteende. Lägga sig framför publiken och gnaga dummie. Dumluva-HIIT!! "Okej då"

                 3        Kortar avståndet så att jag står närmare nedslaget och längre ifrån de andra ekipagen. Helt ok!

                  4       Längre avstånd igen, varierar övningen genom att efter kastet så kastar jag en annan i en                   annan riktning (för många repetitioner brukar bli trist tycker gulingar, livet måste variera!!) Då gick allt som smort och Mixo var tillbaka på banan igen!

Skönt är att jag "vet" hur jag ska tackla honom nuförtiden....Även om jag önskar att jag slapp. Lasse /Cillas råd om "gör om- gör rätt" är en tes som jag försöker hålla mig till

Promenad

Ny markeringsövning där både kastare och nedslag är dolda. Båda går bra. Den första med något kortare avstånd och den andra med längre. Snyggt jobb!

Promenad- vägsände.

Vi lägger ut 4 dummisar i ett område , memory,.

3 hundar går före Mixo, så när det är hans tur finns det bara en att välja på *hehehe*. vi har rätt så bra avstånd.Mera än 50 m men mindre än 100 m (en sån där svtåndsmätare verkar bra, Thord o Marith)
Området laddas om (dummiebrist..) och Mixo får gå näst sist, alltså två dummisar kvar i området.

nu gick Mixo på tecken rakt ut, men det syntes på öronen att han var osäker, så jag passade på att nyttja tillfället på att blåsa stopp, 15-20 m ?, och skicka utåt bakåt, varpå han skuttar iväg, men väl framme i höjd med området, men ändå en bit därifrån så tvekar han på målet (jag tror att han inte riktigt "minns" området)...Han stannar upp och tittar förvirrat ut i det blå. Listiga matte väntar på en blick bakåt, blåser då stopp=kontakt och ger därefter tecken HÖGER. Tro ni inte på självaste sjutusan att han tar direktivet (på 70 m avstånd???) och går i rätt riktning, finner och griper, men...här finns det flera...jag höpphöpphöppar (säger nej ifrån min distanserade position) och dra på trissor, han stannar upp tittar på mig och jag kallar in jag ser en-två-tre sekunders betänketid (som om han överväger olika möjligheter) och DÅ kommer han i full fart in till mig, som  hejar på och berömmer rejält.

BINGO!!

Något som jag nästan aldrig tänker på med Mixo, som även han har sina fördelar är att han är fullständigt fast i rumpan och lämnar alltid i hand. Jajaja...man kan inte säga alltid, men så gott som.




Det tar sig sa mordbrännarn. Nu har vi dummieförbud till nästa helg!! BINGO!! Vill hålla liv i att detta är skoj!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Vilken tur att vi kom ihåg din kasse, båda två! ;-)

2008-01-26 @ 17:42:57
Postat av: Lotten till Susanne

Vi har ju aldrig pratat om den heller...;-)

2008-01-26 @ 19:25:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback