Fotgående 080105

Årets träning har börjat. Idag var vi Golden i majoritet!!! Tror det är första gången :-)
Hundar på plats var Mixo, Sita, Fixa, Affe (Goldisar), Bobo (Lab), Viska och Tindra (Flats). Bilförvarade var ett okänt antal löptikar.

Som vanligt när vi ses tar vi en runda där var och en talar om hur den funderar kring sin träning - vad man vill få till- var man vill lägga fokus. Temat för dagen var fotgående. Målsättningen är ju lite olika för oss alla.
Jag har tänkt tankar om vårt fotgående. Mixo är skärpt på de små detaljerna runt benen på mig. Men däremot vid längre sträckor så är inte uthålligheten så lång, hans attityd försämras. Min tanke är nu under januari månad att vid våra första samträningar ha fokus på precision kring benen, det han (vi?)kan. Efter några träningar med det så ska jag tänka uthållighet istället, att gå på rätt plats, under en längre sträcka (10-15 m) Under den perioden tänker jag mig att göra avkall på mina "krav" på positiv hundrapocentig attityd. Så småningom ska jag i förlängningen blanda dessa två delar.

Mit huvudfokus låg idag på position. Vänster/bakåt. två steg sitt, tre steg sitt, backa, högersväng (det tror jag vi är sämst på...hmmm...:-).

Efter förättat värv så var vi fyra som gick på en vinter promenad. Avslutade alltså med lek och stoj (Bruksvärldens Big NO, NO!!). Under prommisen gjorde Mixo (trots att de andra var runt omkring) tre lyckade linjetag (ett annat lönndomsmoment). Dessa linjetag var dolda. Jag lade upp apporten något i några grenverk, och vittrade in dem med mina händer (Magic Johnssons skola). Vips är det tvärlätt att finna snabbt, i samband med söksignalen.
Det går framåt! Mixo norpade även Tindras boll, passerade ett helt gäng med bestämd rikting på matte (hockeyhunden har ju tränat på det)

 en sak var dock trist... Mixo hade ett urflipp. Det kom i samband med en inkallningsövning, genom en ring. Vis av min hunds svagheter så bad jag mina medtränare att vända ryggen emot. Mixo kom fram till mig, fick sitt beröm, men sedan kom överslaget, det välkända, att ta ut avståndet...Men nu när jag vet vad det handlar om så blir jag inte alls provocerad, utan tar det med fattning och Mixo är strax åter igen.

Tiden får utvisa om vi får ordning på det här-om Mixo till sist klarar av den typen av störningsmiljö...Annars så är han bäst iaf. Så det så!! =))))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback