Nu är den här igen; Sinuskurvan (både ned och upp) 080217

Idag har det varit mycket aktivitet!

Det är VÅR i luften, så jag har öppnat mina ljusblå före kl 8, både lördag och söndag (annars brukar de vara hermetiskt tillslutna till framåt halvtio tiden).

Denna dag började med en liten promenad på sjön, efter intagen frukost lastade jag bilenmed skidor och åkte till "Plassen". Där det är tänkt att Ragunda Retrievers skall ha sin uppvisning den 1 mars.

Väl framme så tog jag o Mixo en tur i spåret, första gången för året som jag selar på honom. Även sådant kräver sin träning. I våras när vi slutade dragsporten så var det bra klös i vovven. Nu så har han visst ett jämnt gaspådrag, men ingen höghastighet direkt. Spåret är 4,5-5 km, det kräver sin koncentration att dra hela vägen, det är ju inte tillåtet med varken det ena eller det andra då. stannar Mixo upp o nosar, så kör jag ju på honom i full fart, och så kan vi inte ha det, så det är fokus på jobbet som gäller.

När vi nåt runt började resten av hundgänget samlas. Vi gick igenom vad var och en tror funkar bäst för respektive ekipage...

För Mixos del ansåg jag att fritt sök, nej det kan bli FÖÖÖR fritt. Jag satsar på dirigeringen istället, det är han ju riktigt bra på, framför allt vänster/höger.

så markörerna gjorde sitt...
Mixo skulle göra sitt uppdrag........SUCK!!! Sinuskurva ned. Jodå han tar stoppsignal, väntar in höger, eller vänster tecken, går i rätt anvisad riktning....men helt utan att kunna fokusera på att apportera. Vi fick ta om ett gäng ggr för att få in apporterna, samt ett ärevarv.

Nähä...så var det med DET säkra kortet =(.

nåväl det var ju flera som skulle göra ett jobb, linjetagsgruppen gjorde sitt, så var det dags för det fria söket. Ett tjugotal dummies lades ut. Viska/Pärla/Jod ska göra det jobbet på Uppvisningen. När de fått in 9 st, så laddas fältet om och....några nybörjar hundar gör sitt...då var det väl eg klart, men Mixo har ju rykte om sig att vara en "picking up" hund. Så då skickar jag ut honom, det går riktigt bra, han jobbar även tillsammans med Viska, JOd och Driva. Ibland busar han och jag får påminna om vad vi gör egentligen... men på det stora hela funkade det momentet bra (helt tvärtemot mina utsagor alltså) 

Därefter bestämde några av oss för att en promend och korvgrillning, skulle verkligen sitta fint. Så vi gav oss iväg på ytterligare en tur till skogs.

DÅ minsann bekänner den gula färg!!

Memory, upphängt i träd - 100 m glasklart
Linjetag                 50 m (lite minnesbild) - glasklart
Passivitet. Jag sätter, lös, Mixo intill Eva, (som skall låta sin Korall göra en dubbelmarkering), jag kastar. ger Mixo stanna tecken, därefter jobbar Korall, och Mixo sitter där borta på passivitet. Strålande!

Därefter skall vi göra tvärtom, men Korall är ung och har inte stadga som sin bästa gren (hon är däremot helt suverän på annat!). hon knallar alltså på båda Mixos markeringar, men Eva får stopp på henne och Mixo sitter och väntar på mitt kommando. Klockrent på första, jag ser på honom att han har den andra i minnet när han kommer in med den första. så den andra kommer också in utan det minsta tveksamheter!! Puss!!!

Dagens sista övning är ett riktigt svårt linjetag (visar det sig). Mixo var den enda hunden (AV DE FYRA SOM VAR DÄR) som klarade av det på första försöket, och utan strul. Där plötsligt så syntes det att han har en hel del erfarenhet.
Han går på tecken och satsar fullt på uppdraget. sinuskurva upp!!
Men nog är han Mysko - Mystiske Mixo, kanske vore ett bättre namn (??)

Han KAN verkligen alla moment i nkl, och en hel del i ökl också, men...vad hjälper det?! dET MÅSTE JU HÅLLA I SKARPA LÄGEN OXÅ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback