Det är på den gula hunden man ser hur smutsig den svarta är! 080421

Fick Bloglust igen!

Har haft ökl träningen här i kväll.
Äntligen ute i skog och mark1

jag och Mixo var ut och rekade igår och lade upp det som följer.

På ett hygge, nyavverkat så det är mycket svårframkomligt.

Jag tycker om när man jobbar igenom en hund ordentligt, innan man kör nästa, jag gillar när apporter hänger högt eller ligger i ris, och lite längre avstånd har ingen dött av..Usch vad jag sticker ut hakan, men ni som känner mig vet att det är mera käft än bakben!

Vi rör oss framåt under hela övningen , den hyggesgata vi rörde oss på kan ha varit ca 50 m bred och innan vi var i mål gissar jag att vi gått 150-200 m. Vi jobbar en hund i taget denna afton, men framöver ska vi jobba flera igång samtidigt-vilket kan vara bra inför ökl att träna på!

1 Första uppgiften var en rejält långt linjetag, där målet var en rishög. Apporten var jhelt dolt, och det första vi gör. Tanken var att se VAR är vi, utmana lite och det SISTA vi ska göra är att lyfta på apporten och hjälpa till. Vi ska försöka få våra hundar till målet med andra medel, där det även ingår att röra sig, pipa, tecken.

Alla löste uppgiften, med olika typer av stöd!

2 En enkelmarkering snett höger, skapligt lång.

3 Den apport som kom in från markeringen fick föraren ta med sig under det fotgående som kom härnäst.
4 Under promenaden passerar vi den rishög som ingickilinjetaget,där "droppar" föraren sin apport (hunden ser) och vandrar vidare framåt.
4 Stannar upp vänder om och skickar tillbaka hunden för att hämta den droppade apporten.
5 En dubbelmarkering, med rätt vid vinkel emellan.
6 Promenad tillbaka, droppa (dolt) i rishögen igen.
7 Det första linjetaget gjordes även som sista övning.

Två av ekipagen bytte på 4an och 5an. Vilket gör att man "spetsar" övningen ytterligare!

Kvällens höjdpunkter, som jag ser det på varje hund!

Viska - tål att det blir lite tokigt, utan att gå ner sig, håller jättebra och vilken erfaren markör hon blivit!! Hon är så kul att se på, när hon kommer in i området, sänker farten, sänker huvudet och smyger sakta in , får apporten i näsan, griper och in till matte i ett huj!
Jod - Farten och hur även hon blivit toppenbra på markeringarna!
Pärla - Vilka upptag hon har !! Snygga stopp, på signal!
Mixo -  Visade att han kan dirigeringstecken bra, riktigt bra! Samt att han hörsammar mattes NEJ, och tar ändring i ledet! Släppte en intressant väderdoft och lät sig omdirigeras. Det ni!! Inte en tendens till tjafsande om apporten i något läge!

Skitkul kväll! Jag tror alla var nöjda med upplägget. Den här gången bjöd jag på träning  ala Sandelin, så som jag (och Mixo) tycker det är kul att träna.


Nästa gång ska vi göra något liknande, men vi ska träna dirigering mera med målbildstänk och synliga, memory osv. eftersom ingen är riktigt hundra på detta ännu, men ack på så god väg. Men gul då?! KOmmer vi nånsin till prov+ Det vette gudarna! Men tränar och jobbar DET gör vi!


Kommentarer
Postat av: A-L

Jag gillar att du fick blog-lust igen ... ;)

2008-04-22 @ 15:26:25
Postat av: Anonym

mmmm välkommen blog-lusten......och jag gillar att du sticker ut hakan - har känt mig lite ensam
:-)........faaaaast det är max 70 m vettu *hihihi*

Dessutom så var det en skitkul träningskväll - den smakade mer så det ska bli kul att åka till Ånge i helgen!
OCH efter kvällen så tror jag faktiskt att ni kommer till provstart - du & gul - så det så!!

Vaddå svart = smutsig????

2008-04-23 @ 22:37:58
Postat av: lotten

Tack! Det värmer

2008-04-24 @ 15:48:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback