Flera hinder Agility å sånt 070915

Nu när vardagen är här, så hinns det inte skrivas lika mycket.
Barnen har börjat skolan med allt vad det innebär av föräldramöten, träningar och aktiviteter. Janne jobbar i Hälsingland för tillfället, så han är borta under veckorna.
Men Agilityn hinner jag med!!!

Glömde att berätta om de nya hindren, däck (hoppa igenom) och bord (upp och stanna kvar).
I torsdags var det början på kontaktfältshindren, A-hindret.

Instruktören betonar vikten av att börja med att lära in avslutet av hindret. Vilket vi gör genom att sätta två tassar på gräset och resten av kroppen på hindret och belöna detta.

I det stora hela går allt bra. MEN när jag rör mig parallellt med Mixo runt banan, vill han komma in i något liknade fot-positon. Jag kan skicka honom rakt fram i kombinationer, om jag står antingen i början eller slutet. Men  rör jag mig så kommer han in till mig.

Hur ska man säga??!
HUR MAN ÄN VÄNDER SIG SÅ ÄR ARSLET BAK ?!
Fast i Mixos hundhjärna är det ju alldeles naturligt, han har ju i all tid varit uppmanad att hålla sig nära mig på vänster sida. Och NU helt plötsligt, så har matten fått fnatt och han ska hålla ut avståndet. Hunden kan bli konfunderad för mindra...
AJA tror att vi hittar ut ur detta utan större mankemang. Bara kul att filosofera över.

Vidare hade hon, instruktören, en BRA "tänka högt" fundering om hur vi på kursen, utan att peka ut någon. Varit för slarviga med att ta hänsyn till varandra. Första och andra gången var bra, men inte sist.

Vilket jag bara kan skriva under på eftersom Mixo återigen blev anfallen av lille Charlie. Jag tyckte att Mixo och jag redde upp det bra. Jag fullkomligt gav f*n i dem, tills dess att jag såg att Mixo kunde agera normalt igen. Visst kan jag känna med Charlies mattar (det är lill matte som går kursen, och stor matte följer med). Men jag tog först och främst hand om oss.
Ylva frågade mig efter incident två, hur det kändes. Helt sanningsenligt kunde jag säga "Fysiskt oroar jag mig inte alls för Mixo, men frågan är vad han lägger på sig mentalt. Detta får inte hända igen! Han är alldeles för ung. Mixo muckar inte det minsta, han är hos mig och gör det han ska. Problemet är deras (hårdhudad va?!)"

Men visst har jag funderat över saken, jag vill inte att det ska hända igen. Han är så UNG och kan få för sig så mycket. Rådfrågade oraklet Marie och hon kom med råd, som jag följde.

Inför kursen i torsdags så pratade stor matte och jag om det hela, och var ense om att bra kommunikation mellan oss skulle göra det lättare, bl a för lill matte. Alla har rätt att vara med.
Stormatte var så förvånad att Charlie gav sig på Mixo hela tiden. För mig är svaret själklart: han är den enda hanen. Jag berättade även för stor matte att lillmatte hade uppmanat MIG (!) till att ha min hund kopplad hela kvällen, när vi träffats på dagen. Och att jag sagt "Men VARFÖR DÅ??? , det är väl ändå du som har en hund som leker polis, inte jag!" Stor matte sa " Mixo bryr sig ju inte, han vill ju helst komma därifrån och till dig. Det är ju vår lille etterborste, som bråkar".
Nåväl, nu känns det bra. I torsdags hade vi tydlig och rak kommunikation, mellan oss , vi är i olika grupper.

"Halloj-nu ska Mixo hoppa en serie-är Charlie kopplad ?"

"Lotten!! Är du beredd? Nu är Charlie lös och i jobb!"

Varpå jag diskret tog Mixo och ställde mig bakom en tunnel, eller vid ett tillfälle, då de tyckte att C var väldigt PÅ, satte Mixo i bilen.

På detta sätt tror jag att vi slippe mera av detta orosmoment.
Det ska också tilläggas att Charlies mattar nu verkligen tar sitt ansvar. De inser allvaret och tar nu hänsyn på ett bättre sätt.

By the way.
Har DU tillgång till TV3? Kan då uppmana till att titta på en ny serie "ALLT FÖR BYN", som handlar om Hammarstrand. Börjar den 17/9. Jag haINTE Tv3, vilket stör mig ofantligt nu.

Kommentarer
Postat av: A-L

Ni hittade en bra lösning på problemet.
Pratade nyss med Fia "som inte bara är Lava-ägare utan även agilityinstruktör" ...=) På sina nybörjarkurser har hon som regel att när hunden inte gör något hinder så SKA den vara kopplad, just bara för att hundarna inte ska störa varandra i något kritiskt moment.
SWC08 - har du noterat att goldenlägret är i dalarna 2008? Efter campen kanske vi ska slå följe dit allihopa - blir ju inte så långt ... och när vi väl är i Dalarna är det inte långt till Edsbro ... ryktet säger att de har ett kennelläger varje år ...=) SWC08 kan bli en lite turné - typ

2007-09-15 @ 16:11:02
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Fia är klok!
Och Lotten, i agility är det inte nog inte så att man har ändan bak när man vänder sig utan man har hunden på vänster sida om man tränat annat innan.... Bara att få hunden att även vara på höger sida är en utmaning i sig!
Va, är det redan bestämt var Goldenlägret går nästa år?! Ska kika in på Goldenklubben sida.
SWC08 ser jag fram emot!

Postat av: Fia

Fram och bak blir lätt lite luddiga begrepp inom agilityn ;)) Allt tal om turneer, camp och agility får mig osökt att tänka på att man ju faktiskt kan tävla i lag i agility.... *hint* Kanske inget för 2008, men väl 2009.. typ ;)
SWC08 ses verkligen fram emot!

2007-09-15 @ 23:09:42
Postat av: Lotten

Det var väl just detta med uppkopplingen som Instruktören påminde om. Under träningen berättade jag om ´rETRIEVERTÄNKET : kOPPEL PÅ, BETYDER KOPPLA AV. Vilket tydligen var HELT rätt, eftersom hon strax därpå hade det som sin egen sanning till de mindre hundarna.
SWC08 - Räknar nu in ett gäng deltagare. I min fantasi var det en jättebra tid när Halins var upp nu, runt15-20 aug. Vad säger ni andra om den tiden på året.
Lagtävling Agility - DET vore väl något!!! Vilken utmaning!

2007-09-16 @ 00:51:53
Postat av: A-L

Om Dalarna lägger goldenmästerskapet på den tävlingsfria helgen som övriga retrieverklubbar gör så borde det bli den 9-10 aug. om jag tittat rätt.

2007-09-16 @ 10:05:57
Postat av: Lotten

Låter utmärkt!

2007-09-16 @ 11:07:20
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Det blir till att ta ledigt hela augusti, minst! Vi ska väl hinna med en surströmmingsskiva också?!

2007-09-16 @ 15:12:22
URL: http://www.famhalin.se
Postat av: Jörgen & Macko

Klart vi läser om SWC08 - låter ju som det skulle kunna bli hur kul som helst -gäller ju då att få augusti-semester nästa år, gäller att vara ute i tid skulle jag tro, om det nu hjälper?! Jag kan ju göra ett besök på Bruks SM i Västerås 22-24 augusti på vägen hem...

2007-09-16 @ 21:28:00
URL: http://macko.it-partner.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback