"Balls on fire" utvärdering 1 071027

Viska har börjat löpa, är på 3:e -4:e dygnet.
Vi beslöt att träffas, bara för att se hur Mixo reagerar/inte reagerar.

Började med att ha Mixo kopplad/Viska lös.
Inget händer!
Mixo lös/Viska kopplad...
Mixo flaxar förbi, men börjar springa i cirklar istället-inget direkt intresse för Viska.
Båda vovvar lösa.
Mixo sätter näbben i Viskas bak, för att stämma av vem det är, sedan var det bara lek för hela slanten.

Inget intresse alls av henne "som tik".

Han brukar ju alltid tidigare invitera till andra aktiviteter, men inte idag.

Det var jätteskönt!
PÅ det stora hela tycker jag att jag kan se att "pissandet=revirmarkerandet" avtagit.
Hörsamheten är något bättre, han har fortfarande egna idéer ibland, men jag kan med envishet påverka honom, på ett sätt som inte gått tidigare.

Vad som är mognad (???) och vad som är avbollning, det får ingen veta.

I vardagen tänker jag ofta att Mixo är så lättsam numera. När jag går och hämtar tidningen på morgonen, så går jag först till vänster, släpper ned Mixo på "toaletten". Jag passerar tomtgränsen (där Mixo inte får vara på eget initiativ) och hämtar tidningen. När jag kommer till baka efter några minuter, så väntar hunden vid tomtgränsen, efter uträttade ärenden i busken.
Lättsamt och skönt.
Häromsistens så blåste ytterdörren igen, Mixo var ute och jag inne. Grannens barn och valp lekte på deras sida tomtgränsen, Mixo står på vår sida med spetsade öron och viftande svans, men innan jag hunnit ut SÅ............................. bestämmer han sig för att stanna hemma och hittar på någon egen aktivitet hemma på "vår sida".
Vi har alltså inga staket eller andra avskiljare mellan tomterna, så jag tycker verkligen att han verkar ha snappat budskapet.
Träningen har bara varit att det aldrig får bli fel- skapat rätt mönster.
Så livet med "Kung utan pung" verkar vara lättare (för mig alltså) än med "Kung pga sin pung".

Kommentarer
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Vad skönt att du ser resultat efter "avbollningen"!

Postat av: A-L

Hhmm... blir mer och mer övertygad. Jag har en granne vars kastrerade hanne fick problem att hålla tätt ..? Har du set nå´t sån´t på M?

2007-10-29 @ 10:13:26
Postat av: Iotten till AL

Nej inga sådana tendender, mera att det är mindre skvättande! Kissandet blir mera i funktionen att utföra sina behov. Men vad säger Oraklet Hanna i denna fråga?

2007-10-29 @ 21:07:32
Postat av: Susanne

Hmm...så du menar att man KAN låta bli att slipa alltså?.. ;-)

2007-10-29 @ 21:48:32
Postat av: Hanna å Dino

Att hunden får svårt att hålla tätt är mer vanligt på tikar än på hanar. Ingreppet är mycket ytligare och inte lika nära kissapparaten på en hane.Jag har ju själv haft/har tre kastrater och där är det inga problem. Ytterligare 4 kastrerade hanar finns i bekantskapskretsen och ingen av dem har problem. Däremot har de tre kastrerade tikar som jag känner klara problem. Revirpinket minskar betydligt på de kastrerade. Jag har inte haft några problem med 'pink i rutan' på D om det inte är så att han behöver lätta på trcket (å då får han göra det tycker jag). Han pinkar å fortsätter sedan att söka.

2007-10-31 @ 18:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback