Mixter med boll efter klurande 070521

Idag har en ganska självklar tanke nått mig:
När man går i stå ska man backa...

Av nån urdum anlening tar Mixo inte upp bollar i denna situation som linjen innebär.
Nähä-då kanske det kan vara bra att börja i nån ände.
Till exempel att ladda bollarna.

Steg 1 - klickade in honom på nytt på att greppa/leverera boll. På fyra försök så är han till fullo med på noterna. Han kunde ju förut, så det finns ju där.
Gick ut, lade bollen på gräsmattan, ökade avstån gömde. klick belöning. Jo-då, vaknar den lille rackarn. Ett helt annat intresse för bollen - motivation!!!

Hmmm..........
Men man måste ju väcka jaktlusten, för att den skall ta överhanden även i "jobbiga" situationer.
Jag skar strimlor (typ snitslar) av en ICA påse, popnitade fast dem i bollen.
Vaktade min iver och klickade in rätt sätt att plocka upp snitselpyntade bollar.
stor lekvarning annars!!
PÅ några försök verkar han ha förstått att grepp på bollen ger utdelning av klickern, grepp i snitseln gör det inte.

Det är klart att han inte lär sig SÅ snabbt, men vi hade båda en hint om vartåt det lutade.

Jag gick ut och testade i samma miljö som igår var för svår.
Inga problem. I närsöksövningen så sökte han ivrigt efterbollarna, greppade snabbt och kom in. I marekering med bandprydda bollen (som dessutom i farten, när jag slängde med chucken, fick till ett himla kul läte , FFRRRRRRRRRRRRR). Detta fick den lille gynnarn att lyfta upp intresstet några våningar! Jo sådana kuliga bollar är intressanta att finna och att leverera in med.

Ska nu vara noga med detta, så får vi se om vi kan stämma av i grupp om nån vecka.

Dessutom kom lill-matte bort i skogen, nu igen. Att leta reda på henne är kul det med, hon har alltid nån kul leksak med sig som jag springer till matte med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback