Lördag eftermiddag i Singsjön 070519

Efter lunch så gav vi oss ut på sjön.
Vi använde oss av två båtar för att komma ut till det vi kallar för "holmarna". Ja, dit vi åkte skridskor i December...

I den ena båten åkte fyra hundar ochsex människor, ungefär lika många i den andra.

Väl framme vidholmarna, så blåste det upp.
Men vi tränade iallafall.
Några Canadagäss från grannholmen, gillade inte besöket.

När det gäller arbete på vatten, så litar jag till 100 på Mixo. (Kanske är det därför det alltid går bra??!)
Alla hundar fick börja med varsin apport åt ett håll. Canadagässen var på väg MOT Miox när han var på väg ut mot sin Dummie. Då blev jag skraj. Men JOhnsson, van jägare var lugn (så jag litade på honom), Mixo gjorde sig så lång han kunde och sniffade i luften mot gässen, men fann sedan för gott att hämta dummien istället.

Den andra övningen gick ut på att skicka hundarna en bit ifrån land och ned. Trots sin slarviga matte lyckades Mixo få hem apporten. Slarvet bestod i att jag var så fokuserad på att få honom att jobba igrupp, så jag lade allt annat åt sidan. Hitintills har jag aldrig godtagit ett "snett" sjösättande på ett rakt sändande, men idag glömde jag mig. TJa...en gång är ingen gång.

Sista vattenapporten  gick i en annan riktning, över vatten till nästa holme (där det låg redan utkastade bollar). Mixo fann, men avbröt för att utföra nr 2, men återkom därefter, utan det mankemang som jag minns från fjolårets liknande övningar.

Jag känner att när det gäller mod, så tvekar inte Mixo. Det är ju hans styrka (men kan ju vara det som är jobbigt att styra).

KOrt sagt med lördagen var jag MYCKET nöjd.

Kommentarer
Postat av: Jörgen & Macko

Måste säga GRATTIS!
Så roligt det är när ett par års (ja nästan iallafall) träning äntligen börjar ge utdelning. Inget kul med de där hundarna som har allt medfött eller? Man utvecklas med de problem man ställs inför att lösa och det har man med sig i framtiden. Jag har en känsla av att 2-årsdagen innebar ett stort hopp framåt för Macko och det verkar ju som Mixo också gör stora framsteg.
Bara att träna på - nu har ni ju fått kvitto på att det ger resultat!
/Jörgen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback