Årets första dopp 070503

Idag har jag faktiskt ridit ut i skogen på Amorina! Ett delmål nått! Nästa är att det känns så lätt och naturligt att rida, så att jag kan ha med mig Mixo på turerna också...en bit dit, men inte omöjligt!

Mixo och jag blev längre i skogen än väntat (inte helt ovanligt...). Jag hade med chuck och boll, tränade lite markering och linjetag.
Försöker nöta lite på linjetags övningen vi kör på linje. Och VISST är det så att det har med linjen att göra, det som är problemet. När vi är själva, så kan vi ha längre avstånd och längre "vänd om gå fot" sträckor och han kan ändå lyckas! Galopp även in, ja lätt galopp. Det är högre fart ut, betydligt högre!

Sökmönster...funderingar...
Jag tror att Labben överlag har lättare än Golden för att sätta ned näsan, långt ned i backen när den söker.
Mixo använder
1. Markerar området, rätt hyfsat, dit går det fort!
2. ställer sig och vinddrar, börjar trava i ringar runt i området, som sträcker sig omkring 15 m (där föremålet ligger i mitten, på 7,5 alltså)när han får vind på föremålet, syns det VÄL, då sänks huvudet, och han gör som en knyck med hela kroppen åt det hållet.
3. Sänker nosen och söker intensivt, ju närmare föremålet, då rör sig svansen allt mera.

När jag tänker på Labbar, så sänker dem nosen i en betydligt tidigare fas, verkar inte använda vinden på samma sätt. Eller så gör dom det, men men längre ned mot backen. Dessutom är ju rörelsemönstret mera intensivt.

Lasse anser ju att det är viktigt att lära in närsökssignalen, dvs sätt ned näbben och SÖK där! Den tycker jag faktiskt att Mixo har relativt bra koll på. Ja tecken över huvud taget. Men när han ska söka på det sätt som faller sig naturligt för honom, så är det ungefär så här.
I sällskap av andra infinner sig också små extra travrundor, som kan vara snarlika söket i vind, men jag börjar kunna utläsa skillnaden, vad nu det kan vara värt.

Men ...jag kan ju skriva vad som helst här...Så vitt läsarna vet kan det ju vara ren lögn... *ler* Ingen får ju se det någon gång, för när andra är med så funkar det ju inte.;), då visar sig mest något av hans alter Egon (Mr Sp G alternativt Mr Stone, han som inte kan röra sig)
Det är väl som med Jesus....

Han gick visst på vattnet , har jag hört ...Men aldrig själv sett :)
apropå vatten..
Mixo tog två vattenmarkeringar i Singsjön idag, mest på skoj!
OCH faktiskt-om rätt ska vara rätt-vattenarbetet har gått LÄTT med Mixo, från första stund (med tanke på vad jag skrev igår)

Kommentarer
Postat av: Jörgen & Macko

Det mesta är lättare på egen hand - visst är det så - men om det inte fungerar då heller så är det ju ännu större problem eller?
Mixo kan ju simma - det kan inte Macko - tror att jag får skaffa flytväst till honom.
Idag har vi påbörjat träning med "Håkan-metoden" första apporten tog nog 3-4 minuter och åtskilliga vändningar innan den kom in. Sedan gick det bättre och bättre, nr 4 gjorde jag nog bara 2 vändningar innan den var inne snyggt och prydligt vid sidan. Spännande fortsättning följer...

Postat av: Marie

En del (bl.a jag) har minsann fått se vad han kan - så jag vet ju att han funkar, även om jag också känner till Mr SpG/Mr Stone :-)
Va bra att du kom på vattenarbetet, det har ju faktiskt gått lätt.

Intressant tanke på nosarbetet och skillnad mellan golden/labbe - har aldrig tänkt på det............

I morgon är det torsdag och jag har opackat!!!! Hur ska DET gå????? :-) Det är klart en ovan känsla att stå på perrongen *hihi*

2007-05-02 @ 22:34:55
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Inte ljuger du inte!
Hoppas ni får en trevlig helg!

2007-05-04 @ 11:09:38
URL: http://www.famhalin.se
Postat av: Fia & Lava

Angående fart och kontroll...
Just nu funderar vi på hur vi kan göra stadgeträningen jättekul. De flesta som sett Lava vet att hon ibland har lite svårt att "hålla sig", och stadga är verkligen något som vi måste få att funka. Tror dock att jag måste lägga krut på att även få det till att bli en ROLIG samarbetsövning istället för ett tråkigt krav på att lilla Troll ska sitta still. Lätt att det leder till en konflikt som gör att det blir svårare än vad det egentligen är. Någon som har några tips?

2007-05-05 @ 12:45:48
Postat av: Macko

Hej!
Förstår mig inte på husse längre, han bara går och går, jag blir ju tvungen att springa jättelångt med grejorna. Någon gång då och då kommer jag upp till husses vänstra sida med det jag har och då verkar husse bli lite glad i alla fall. Sedan kastar han iväg det jag hämtat och då springer jag omkring en lång stund igen för det mesta och husse går åt sitt håll kilometer efter kilometer. Konstig kille min husse....

PS Husse undrar om 100-150 lyckade övningar innebär att husse står still och Macko kommer direkt in till sidan? Återkommer med mer om spårning en annan dag DS

2007-05-09 @ 22:46:20
URL: http://macko.it-partner.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback