Tugga tuggummi och gå på samma gång! 070628

Jag har grunnat på vad det är som gör att Mixo inte kommer sig för att kliva ned i vattnet, när han hittar föremål på "andra sidan". Han löser ju dylika problemställningar, på ett gammalt känt mönster = Mr SpG

Efter funderande, så tror jag att jag har kommit på det!
Han kan inte förmå sig till att från land kliva i vattnet om han har ett föremål i munnen.
Varför vet inte jag, men det har han, nästan, aldrig gjort.
Han är inte rädd eller till synes osäker, han VET bara inte hur han ska göra...
Så nu har den skolan börjat.

Tove och jag har befunnit oss på var sin sida Singsån, och Mixo har simmat emellan oss, likt en rapporthund :).Först helt utan föremål, inga problem upp & Ned fram och tillbaka simmar hunden på inkallningar.
Men direkt när han fick en boll av Tove i munnen och skulle simma samma sträcka igen, så Näpp "detta kan inte gå" tyx han tänka. (tugga tuggummi och gå på samma gång)
Men med lugn och tydliga instruktioner till såväl dotter som hund, så har han nu klarat även detta steg.
Vi ska upp en nivå till innan kvällen.
Vilket jag har tänkt skall bli: sittande hund, som själv, i färdriktningen, på land ska plocka upp apporten och därefter spontant gå i vattnet. Vi får se.
Som sagt tidigare att Mixo är, mera än andra hundar? Beroende av att man delar upp momenten i små, små beståndsdelar. Sedan när han kan, då sitter det som berget!

Igår var det första dansbane dansen för i sommar i Hällesjö. Jättekul, precis som vanligt.

Kommentarer
Postat av: Herren på damernas

Anade att det var du... men noterade inte sista dansen... Hade redan gått ut då...

2007-06-28 @ 15:36:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback