Nu börjar dubblarna att sitta igen 070615

så då ska väl dom ta och stämmas av ibland andra ekipage då.
I går blev det inget tränat alls.
I förrgår så var formen på Mixo något sämre, men idag bättre igen!

Var ned till nya favvoplatsen , nere vid bysågen.

Tränade dubbel. Bra resultat!
Några linjetag blev det också.

Att gå i anvisad riktning går riktigt bra, på kortare avstånd, även på helt blinda.
Men det finns lite att göra där. Jag tror det ska bli nästa periods huvudtema.
Linjetag och STOPP signal, den tyx behöva fräschas upp!

I Mixo (och även hans matte tror jag bestämt)bor det en liten Agilityhund. Båda han och jag tycker att trix och hinder är döskoj!

Han kan hoppa över mina ben och numera gå slalom mellan dem i bra fart. Vi håller på att träna in en snurr typ "jaga svansen". Helt värdelöst kunnande, men kul, för oss båda! Funkar utmärkt som beröm emellanåt, om inte annat! Kan man kalla det "kontakt" övningar kanske?? Om vill lägga det i nåt fack, som man kan känna är lite seriöst?!
Idag så fick jag syn på en fem m lång vägtrumma, som ligger vid sidan av vägen. Vi har tidigare, ända sen valptiden tränat "genom", på några 1,5 m vägtrummor, som ligger  vid ett annat dike.
Han har så otroligt lätt att lära denna jycke.
Försök ett på genom längre tunnel:
Sitt vid ena änden, matte går till andra och stoppar in huvudet i röret och ropar på hunden. Självklart kommer han, men på utsidan - fattar noll! Går följdaktligen tillbaka tillstarten, kastar in en korvbit en halv meter in i tunneln. Mixo hämtar direkt!
Gör om försök ett igen, utan korv i tunneln, bara matte i andra änden som ropar. Då fattar han och kommer i hög fart igenom till tunnelns slut, korv!
Gör om det hela åt andra hållet!
Hur-lätt-som -helst! Och störtkul!
Han tyx gilla den typen av utmaningar, typ: klättra, balansera, krypa igenom, gräva fram saker och hoppa.
Han är nyfiken och törs! Det behövs så lite, lite uppmuntran så fixar han sånt, i stort sett genast!
Nyfiken, och kan det vara "mod", samt självständig. Jo det är ju det som är KUL med Mixo, men kanske är det även dessa delar i hans "personlighet" som gör att vår resa varit tämligen kämpig.
Nu börjar det bli alltmera styr på jycken, så man kan göra nåt kul av det.

Vatten- det blir det lita av nästan varje dag. Idag blev det en minnesmarkering. Kast, markera "taggad", vänder om fotgående tio m, vänder upp igen och skickar med linjetags tecken. Vi hade enormt motljus, så nån nytta av ögonen hade vi inte. Det var näsan som fick jobba, men vinden låg bra för denna typ av övning.
Idag blev det "skak" innan avlämningen, jag var slarvig och glömde av mig. Han gkorde ett så i övrigt bra jobb, så jag var väl exalterad över det, kan man tänka...

Kommentarer
Postat av: A-L

"Facket" heter ju SAMARBETE ... =)
Blev så full i skratt när jag läser den här gången för jag har precis gått och funderat på en agilitykurs till hösten. Där gör det ju inget om hunder skäller eller låter högljutt och full fart är det ju också. Det enda som talar emot är andra halvan i kombinationen (=matte) som ju inte är snabb direkt ... =) Får väl sätta fjärrkontroll på jycken? Fia berättade att hon haft en rullstolsburen matte på kurs och det gick bra, så då borde Mysaks matte få ihop det också!
Hej och hopp!

2007-06-16 @ 16:20:22
Postat av: Birgitta med Goldentjejerna

Agility är ju jättekul, om man själv har en kropp som orkar hänga med, och det har ju inte jag tyvärr. Fast å andra sidan kanske man kan träna hunden så att man själv kan stå kvar i starten och dirigera hunden igenom :-)
Chessie o jag ska testa Rallylydnad i juli. Nelly ska träna stadga (har du hört det förut?!?)

Postat av: Fia

Har man en något sånär snabb hund så hinner man inte med på agilitybanan i alla fall, bara att träna in att hunden klarar av att utföra hindren självständigt och sen planera sin egen väg så att man kan styra hunden rätt, nästan som fjärrstyrning ;) (Nu ska jag inte påstå att vi ens är i närheten av detta, men man måste ju ha mål!)
Kul att ni har kul och att det funkar bra!

2007-06-17 @ 22:29:36
URL: http://web.telia.com/~u90903918/Index.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback