Planering? 070729

Idag  så ansåg jag att det var dags att flytta "linjetagsövningen" ut i annan miljö, så vi tog skog istället.
Övningarna genomfördes, men inte med sådan glöd, som jag önskar.
Tror att skogens konung stod i närheten, Mixo var mera än lovligt intresserad av nåt luftväder. Dock lyckas jag få honom att göra det JAG tänkt, hellre än det han tänker på, alltid något.

Hem, och vad hände? Jo! Ulla dök helt oplanerat upp på gården, pigg på träning med sina hundar Tiili och Pärla.
Vi fikade och snackade en stund innan vi gickut, Mixo behövde också pausa lite.
Jag önskade linjetag, så hon hakade på.
Mixo utför det han ska, men är helt klart störd av att andra är med. MEN med den stora skillnaden, att han ändå gör det!
Ulla och Pärla diskuterar för tillfället inleverering/avlämning, och har det som huvudmål.
I samband med det önskade hon markering.
Det är då all sund planering, åkte all världens väg!! :)

PLÖTLIGT fick jag en strålande idé!
Enkel markering, upp över ett krön, över vegetations stråk, över på öppen lägda. Det hunden SER är alltså övre delen av kastet (som var med apportkastaren).
Nästa enkelmarkering, över vassrugg ut på blankvatten.
Om dessa funkar gör vi detta till dubbel (samma, fast i en följd och skicka på den först skjutna först)
Pärla ut först (vi hade kommit överens om att avbryta övingen, om det visade sig att hon "tjafsade", vilket hon INTE gjorde utan skötte inlev/avlämn bra. Övningen i sig klarade hon mkt bra, första landmarkeringen var hon lite väl yvig på, kunde jag se från min position. Därför lade jag ut en extra, så att hon skulle ha störra chans att lyckas.

Mixos tur-samma upplägg, med den ändringen att han får börja med vattenmarkeringen. Hans rutin på vatten syns, han är riktigt duktig :)
Inför landmarkeringen hade vi preparerat markeringsområdet med bollar, i den händelse av att han inte skulle lyckas direkt, han har ju en tendens att mattas av, och hitta på annat om motivationen tryter.
Men han klarade det hela galant. Iof dröjde han ute vid första omgången, så jag smög mig obemärkt upp på krönet för att tjuvkika (lita på din hund- vad är det??!!), då satt han och gjorde No 2, fast med apporten i munnen, han kom fort in efter uträttat ärende.

Dax för dubbeln för Mixo, skott ut på vattnet. NÄÄSTan knall , men jag hann med att sätta stopp, helt om fot och mot landmarkeringen, det gick skitsnabbt, så var han tillbaka, puss!
Vände om och ut mot vattnet, vad fick man då se??? Vinden hade vänt, från nordlig till västlig ochh apporten var väck!!
Satte Mixo kvar på startplatsen, och gick ut och spanade, inget ägg (175 pix...)... :-S
Som dubbelmarkering, var ju övningen förbi...

Efter någon minuts fundering, hade vi enats om att ägget borde ha blåst in i vassen, så om man ställde sig "i vind", så borde han lösa uppgiften.
Jag kallade på Mixo (till saken hör att Tiili och Pärla satt uppkopplade 2 m till vänster om Mixo), och vi tog oss en liten vandring efter strandkanten över skrot (hoppas ingen gör illa sig!), stock, och sten och genom hallonsnår. Mixo är suverän, någon exakt "fot" är det inte, men han håller sig 25-30 cm bakom mig, vilket är mycket praktiskt, i dylika lägen. Då fick jag syn på det röda ägget i vassen, och kunde skicka Mixo på ett linjetag snett ut i vassen. Han fattade direkt, och utförde uppdraget med beröm godkänt, leverans i hand utan skak!! Skitduktig!

Avslutade dagen med ett skott över vattnet, där inget hände - för någon hund.
Det var väl ungefär nu, som Ulla och jag tittade på varandra ocha sa "Vi är inte kloka", det ösregnade visst, och hade gjort det rätt så länge, efter vad man kunde se på oss!

Så var det med den linjetags serien , men vi fortsätter senare i veckan.
Sååå...Copycat.........it´s your choice!

Kommentarer
Postat av: Karbon-katta´

Här gäller det att ligga i för att hänga med ...
Tur att vi har ett handicap på 180(=6 månader)!

2007-07-30 @ 12:50:49
Postat av: Lava

Nu är jag uppdaterad på vad ni har för er (och förstår äntligen innebörden av namnet karbon-katta´)! Grattis till en bra start på lydnadskarriären, och jättekul att läsa att det går så bra för er, snyggt jobbat lill-brorsan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback