Night Flight i Bispgården 070715

Igår var vi och tittade på Working Testet, som var en del av Labrador Working Camp i Bispgården.
Många duktiga hundar och förare!
Mixo fick miljöträning. Skott överallt och massor av hundekipage. Han klarade det riktigt bra!
Idag har vi åkt båt, ut till den Ö som brann i början av sommaren. Det var riktigt vackert med den sotsvarta marken, brända träd, upp till 2 m höjd, i kombination med att det riktigt sprudlar av grönska här och där.

Att åka båt med en fiskande pojke i, som kastar ut gång efter annan, är ju viss stadge träning. Möter intresse från Mixo, men inte några tendenser att hoppa i, hals över huvud. Däremot kan han hoppa ur båten när han får lov. Hittills har vi inte provat att låta honom apportera från båt, alltså att återvända till båten och ta sig upp med apporten, men det kan nog bli framöver. Jag tror inte det är nån jättegrej!

På förekommen anledning, så har jag under dagen funderat på om min träning av min hund varit så oerhört förvirrad ändå...och kommit fram till att vi gjort framsteg, som jag inte vi nått utan medveten träning!

Ikväll var jag ned och tittade på dottern, när hon red. Mixo följer alltid med dit. Eller, rättare sagt, han följer mig i stort sett överallt, för att han behöver vara i olika miljöer. Han behöver träna på att inte behöva reagera och kontrollera allt, överallt. Även detta en långsiktig och medveten tanke.
Ikväll låg han platsliggning ute på hästgården, medans jag var inne och pratade med gårdsfolket. Jag hade koll på honom genom fönstret. Jag såg honom, men inte han mig :) Hästar går lösa på samma gårdplan under tiden!
Någon gång emellanåt så fick han beröm muntligt (BRAAA). Uppemot fem minuter tror jag nog att han låg så. Jag bröt innan han tappat koncentrationen.
Vidare går han så gått som alltid lös med mig längs vägen numera. I vintras hade jag ju honom i lina, för att klara av sådana strapatser. Jag kan också släppa honom "fri" på en öppen yta för rastning, utan att han hittar på hyss.
När han hämtar apporter så kommer de alltid tillbaka till mig nuförtiden, han kutar INTE runt med dom för sitt eget höga nöjes skull.
PÅ fält, så är han oftast hörsam och rör sig, söker,  i den riktning jag anger.

Jag tycker att trix och konster är kul att hålla på med, viket också Mixo gör. Jag har inte tyckt det varit lika kul med mina andra hundar, men Mixo bara bjuder in till detta! För oss så är det som en slags lek, att användas i kontaktskapande och berömmande syfte. En väg jag fann under den tid det var OMÖJLIGT att ge honom föremål som belöning, eftersom vi bara hamnade i konflikt.
Just detta operanta sökande efter "vad vill matte nu då??!" Som mycket av klickerträningen går ut på, är verkligen KUL i Mixos värld. Öronen är spetsade, kontakten total, och svansen viftar! Dessutom går det hur snabbt som helst att lära in nya trix, just för Mixo. Dessa trix har inget egenvärde, som t ex en väl genomtänkt "markeringsträningsperiod" har.
Jag tror att de inte har med varandra att göra, alls. Ur utbildningssynpunkt alltså.

I jaktträningen så tror jag på att blanda det hunden är bra på, för att upprätthålla lusten för arbetet. Med det som är lite knepigt. Det som går bra för Mixo är vattenarbete och fältarbetet i dagsläget. Däremot är det just nu lite knepigare med annat, framförallt i störningsmiljö (detta är den springande punkten i all vår träning).
För oss är det viktigt att upprätthålla glädjen och lusten i  jakten!

Jag har alltid en grundtanke i det vi gör, uppdelat i perioder. Vilket under sista månaden varit alla moment i Lkl 1, utom linförigheten, som jag ansåg blev överkurs just nu.

Och grundtanken i att överhuvudtaget hålla på med Lydnadsträningen är att få styr på Mixo i jaktträningen (som inte varit helt lätt, ska jag säga), som är det  jag helst vill hålla på med. Tillsammans med mina vänner, nya som gamla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback