Fält i par med Viska 070709

Igår hade vi bröllopsdag, 12 år! :)

Idag var jag och Mixo med Ylva och Viska upp på Krokvågsskogen, till jaktkojan vid Vattenberget.
Kul att se det man hört talas så mycket om.
Vi promenerade en bra stund, kokade kaffe och mumsade bullar.
Sedan visade Mixo tydligt att "Hallå!!!!, ska vi INTE göra någonting???!!!"

jag inventerade Ylvas bil, och fann inte mindre än 12 apporteringsföremål av blandade sorter.

Jag kastade ut ett "motivationsfält".
Både Mixo och Viska satt okopplade och såg på.
Därefter skickade vi först Viska, sedan Mixo, därefter Viska igen...
och Mixo tillsammans med Viska, fast på en annan del av området.

Det gick kanon!!
Vid några få tillfällen tog han efter Viska, men gick helt lätt att få honom på andra tankar och att börja jobba igen.
Jag tänkte mig att Mixo skulle hålla sig inom en del av området, där inte Viska var. Med enkla medel kunde jag kommunicera med honom (både m röst o tecken)och få honom att söka sig ut i rätt område.
Jag är helnöjd!
DETTA vet jag inte om jag ens trott skulle kunna hända i modern tid!
Vid ett tillfälle fortsatte Mixo söka med "vilt" i munnen, men det gick att avbryta och kalla in honom för avlämning innan han fortsatte.

Superdupernöjd!!!

Kommentarer
Postat av: Fia

Kul att det går så bra! Man får hoppas att det inte ligger alltför många torra fårblaffor ute på söken ;)) Du har nog helt rätt i det du säger om drag, vi får hoppas att hon fattar galoppen hjälpligt så småningom (tur vi inte köpte det dyra hundförarbältet), och det tror jag hon gör.
/Fia & Lava

Postat av: A-L, Cirrus & Mysak

Grattis i efterskott!
Ser att det går ordentligt framåt i hundträningen. Vi försöker vila oss i form ... :-)

2007-07-10 @ 14:09:09
Postat av: Tony & Castor

Kul!!
Ha nu det bra i "sommar".

2007-07-12 @ 12:57:06
URL: http://www.jaktgolden.just.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback