Trettondagsafton Seriös markeringsträning 070105

Med fem barn och Mixo styrde vi kosan mot Näset, vid Lillsjön. Solen skiner från en klar himmel och det är -3 grader.
Barnen leker och kör "bob" och madrass.
58176-28

Älskar kommandon uppe på stenar - favoritlek ända sedan valpstadiet...




Jag gör fyra (på tre olika områden) omgångar (A-D) med markeringar, tre omgångar i varje (1-3)

A (område tall), sidvind

1 Jag kastar - Boll - Avstånd 15 m -OK!
 2   Dito              Minidummie - avstånd 25 m - ok

   3   Dito              Valpdummie - avstånd 45 m - ok

Vila


B(område tall, men vi , Mixo & jag, byter position)
 Tove är kastare,
1 Tove kastar och kvackar oombedd till. Tänker mig inte för och skickar Mixo. Markerar, griper, RRRRALLLYYY, återfall. Ignorerar, packar ihop kaffematsäcken, så kommer han och lägger sig fem m ifrån mig. Då kan jag be Mr SpG att infinna sig. Inget att göra åt. Analys: Att trigga honom med kast och ljud, blir FÖR mycket. Gör inget mera åt det, utan vi gör om det hela utan ljud.
2 Avstånd 45 m - ok
3 Avstånd 50 m - ok

Vila. Vi sitter ned och fjollrar, och går sedan mot område gran. Innan vi börjar arbeta får Mixo kuta ett varv runt området, ser att Rådjuren verkar hålla till här.En TÄT gran med stor sten inunder. Markeringarna kastar jag själv , in i granen, det rasslar skapligt innar de landar. Fast det blir bra, rejält med vittring att följa, samt mycket näsarbete för att finna. Klura så, passar min hund.

C (område gran jag kastar-valpdummie)
1 Avstånd 7 m. Mixo girar förbi och in under ett annat träd, lite till höger. Nja... det var nog inget bra. Jag plockar upp och vi går och gör om.
2 Samma lika - ok
3 Avstånd 15 m ok
4 Avstånd 30 m (ser att fokus håller på att avta, så jag väntar på att han RIKTIGT fokuserar mot granen, innan jag skickar) - ok!

D (område stor sten - korta avstånd, Mixo är lite sliten mentalt- syns på hur han tar sig tid att sitta och vädra i luften...Samtidigt måste vi ju ÖKA uthålligheten, på nåt sätt, pressa lite lagom... Jag kastar)
1 Avstånd 7 m, snabbt fram, men nosar på nåt annat, för länge. Fast han har inte funnit dummisen innan, jag går lugnt och plockar upp dummien, så gör vi om.
2 Samma lika - ok
3 Avstånd 15 m, söker griper, men stannar upp. Detta anade jag, eftersom han börjar bli lite trött i luvan. Jag tog två steg höger, så att jag hamnade bakom ett träd, ifrån Mixo sett. Det fick honom att komma in.
4 Avstånd 20 m, nu står jag i öppnare terräng, men har möjlighet att bli dold, vilket jag gör när jag ser att han funnit. Kommer direkt. Bra, han höll ihop.

Nåt som håller på att utvecklas av sig själv är att, när Mixo ser att vi är under förflyttning mellan områden, han ser liksom att det är arbete i min blick, så håller han sig spontant, ett steg bakom mig. Bara ÄR där alltså. Tills jag ger honom sitt "fri" kommando. Det tycker jag är bra gjort, då känns han nästan som en gammal hund, i motsats till rallyåterfallet.

Sedan leker vi en hel del på isen, med varandra och med bollen, där tjuvtränar jag stoppsignalen också.

Sammanfattning 14 seriösa apporteringar. 1 rally (fel av kastare/förare) 2 halvtaskiga markeringar, som jag avbrytet lugnt och sansat. Men 11 helt lyckade. Då är väl statistiken på min sida.

Jag tror att det är nåt sånt här jag ska försöka mig på under den träning som skall bli på söndag, tillsammans med andra.


Kommentarer
Postat av: Coachen d.ä. :-)

Heja, heja!!
Vill bara påminna om att: trots ett! rally i dag så fanns inte sånna här övningar på kartan för ett år sedan så nog händer det en del i den magiskes värld - KANON!!!

2007-01-05 @ 21:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback